Kelimeleri Arayın

Salı, Mayıs 27, 2025

2x8 Kümes Yapımı (Malzeme, Plan ve Aşamalar)



 2x8 metre ölçülerinde bir kümes yapmak için ihtiyacınız olan malzemeler ve adım adım yapım aşamaları aşağıda detaylı olarak açıklanmıştır. Bu proje, tavuklarınız için sağlam, havalandırmalı ve güvenli bir yaşam alanı oluşturmanıza yardımcı olacaktır.

 

 

 

 Malzeme Listesi (2x8 Metre Kümes İçin)

 1. Temel ve Çerçeve Malzemeleri

 Ahşap Kereste:  

   10x10 cm kalınlıkta (4 adet 2,5 m, 4 adet 8 m) – Temel ve köşe direkleri için  

   5x10 cm kalınlıkta (12 adet 2,5 m, 8 adet 8 m) – Çatı ve duvar iskeleti için  

 Beton: Kümes direklerini sabitlemek için (4 adet 50x50 cm temel)  

 Metal Köşe Braketleri: Ahşap birleşim yerlerini güçlendirmek için  

 

 2. Kaplama Malzemeleri

 Dış Cephe:  

   Su geçirmez kontrplak (2x8 m için yaklaşık 68 adet) veya ahşap cladding  

   Tel Örgü: Havalandırma ve güvenlik için (1x1 cm veya 2x2 cm gözenekli, galvanizli)  

 Çatı Kaplama:  

   Oluklu sac veya shingle (su geçirmez)  

   İzolasyon (opsiyonel, soğuk iklimler için strafor veya yalıtım levhaları)  

 

 3. Kapı ve Pencereler

 Kümes Kapısı: 80x180 cm boyutlarında, ahşap veya metal çerçeveli  

 Havalandırma Pencereleri: 50x50 cm boyutunda 2 adet, tel örgülü  

 

 4. Zemin ve Altlık

 Ahşap Zemin: Suya dayanıklı kontrplak veya kalın tahta  

 Altlık Malzemesi: Talaş, saman veya kum (tavukların sağlığı için)  

 

 5. Diğer Malzemeler

 Çivi, vida, menteşe, kilit (paslanmaz çelik tercih edin)  

 Boya veya vernik (zehirsiz, su bazlı)  

 Yemlik ve suluk (tavuk başına en az 10 cm yemlik alanı)  

 Folluk (her 34 tavuk için 1 folluk)  

 

 

 

 Adım Adım Kümes Yapım Aşamaları

 1. Zemin ve Temel Hazırlığı

 Kümese uygun düz bir alan seçin.  

 Köşelere 50x50x50 cm çukurlar kazın ve direkleri betonlayarak sabitleyin.  

 Ahşap kirişlerle zemin çerçevesini oluşturun (2x8 m).  

 Zemin tahtalarını veya kontrplağı çakın (nemden korumak için altına plastik örtü serilebilir).  

 

 2. Duvarların Oluşturulması

 5x10 cm'lik kerestelerle duvar iskeletini yapın (dikey ve yatay bağlantılar).  

 Arka ve yan duvarları kontrplak veya ahşapla kaplayın.  

 Ön cepheye tel örgüyü monte edin (havalandırma için).  

 

 3. Çatı Yapımı

 Üçgen çatı (beşik çatı) veya tek eğimli çatı seçebilirsiniz.  

 Çatı kirişlerini 45° açıyla keserek birleştirin.  

 Çatıyı oluklu sac veya shingle ile kaplayın.  

 

 4. Kapı ve Pencerelerin Takılması

 Kümes kapısını menteşelerle monte edin (dışarı açılacak şekilde).  

 Pencerelere tel örgü ekleyerek hava akışını sağlayın.  

 

 5. İç Düzenleme

 Follukları duvara sabitleyin (30x30x40 cm boyutlarında).  

 Yemlik ve sulukları uygun yerlere yerleştirin.  

 Talaş veya saman sererek zemini kaplayın.  

 

 6. Son Kontroller

 Tüm çivi ve vidaların sağlam olduğundan emin olun.  

 Zehirsiz boya ile dış cepheyi koruyun.  

 Yağmur suyunun birikmemesi için çatı eğimini kontrol edin.  

 

 

 

 Ekstra Öneriler

 Kümesi yırtıcı hayvanlardan korumak için etrafını kazıklarla çevirin veya ekstra tel örgü ekleyin.  

 Kışın ısıtma için infrared lamba kullanabilirsiniz.  

 Yazın serinletme için gölgelik ve su püskürtme sistemi ekleyebilirsiniz.  

 

Bu planla sağlam ve uzun ömürlü bir kümes yapabilirsiniz. İhtiyaca göre ölçüleri değiştirebilirsiniz. Kolay gelsin! 🐔🔨

 

Pazar, Mayıs 25, 2025

Çin Tiktok'u : Douyin

 Çin'in TikTok'u: Douyin (抖音)

Çin'de kullanılan ve dünyanın geri kalanında bilinen TikTok'un orijinal versiyonu Douyin (抖音)'dir. Her ne kadar iki uygulama da aynı şirket olan ByteDance tarafından geliştirilmiş olsa da, aslında tamamen ayrı platformlardır. Birbirleriyle içerik veya kullanıcı tabanı paylaşmazlar ve farklı özellik setlerine sahiptirler.

Douyin, ilk olarak 2016'da Çin pazarında piyasaya sürüldü. Başarısının ardından ByteDance, 2017'de uluslararası pazar için TikTok'u yarattı. Yani, Douyin aslında TikTok'un "ağabeyi" sayılabilir.

Douyin ve TikTok Arasındaki Temel Farklar:

| Özellik | Douyin (抖音) - Çin Versiyonu | TikTok - Küresel Versiyon |

|---|---|---|

| Uygulama | Tamamen ayrı bir uygulama. Çin'deki uygulama mağazalarından indirilir. | Küresel uygulama mağazalarından (App Store, Google Play) indirilir. |

| İçerik | Yalnızca Çin'deki kullanıcıların içeriklerini barındırır ve Çin hükümetinin katı sansür kurallarına uyar. | Küresel içeriklerden oluşur. Çin'deki içerikler burada görünmez. |

| E-ticaret | Son derece gelişmiş e-ticaret özelliklerine sahiptir. Kullanıcılar, izledikleri videodaki ürünleri anında satın alabilir, restoran rezervasyonu yapabilir, otel odası kiralayabilir ve kupon alabilir. Neredeyse kendi başına bir alışveriş platformudur. | E-ticaret entegrasyonları daha sınırlıdır ve "TikTok Shop" gibi özelliklerle yeni yeni gelişmektedir. |

| Canlı Yayın | Canlı yayınlar, e-ticaretin merkezindedir. Markalar ve influencer'lar, ürünlerini canlı yayınlarda milyonlarca kişiye satar. | Canlı yayınlar daha çok bağış toplama ve etkileşim odaklıdır, ticari yönü daha az gelişmiştir. |

| Diğer Özellikler | Video İçi Arama: Kullanıcılar, videodaki bir yüze veya nesneye dokunarak o kişi veya ürünle ilgili daha fazla bilgi arayabilir. <br> Yerel Hizmetler: Şehirdeki popüler restoranlar, mağazalar ve turistik yerler hakkında bilgi ve indirimler sunar. | Bu gelişmiş özelliklerin birçoğu mevcut değildir. |

| Kullanıcı Demografisi | Geniş bir yaş aralığına hitap eder ve günlük yaşamın bir parçasıdır. | Genellikle daha genç bir kitleye hitap eder ve eğlence odaklıdır. |

Özetle, Çin'in TikTok'u olan Douyin, sadece kısa video ve eğlence platformu olmanın çok ötesine geçmiştir. Sosyal medya, e-ticaret ve yerel hizmetleri bir araya getiren kapsamlı bir "süper uygulama" ekosistemidir. TikTok küresel çapta eğlenceye odaklanırken, Douyin Çin'de günlük yaşamın ve ticaretin vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir.

Çin'in TikTok'u: Douyin (抖音)

Evet, Çin'in kendine ait bir TikTok versiyonu vardır ve adı Douyin (抖音)'dir. Küresel olarak bilinen TikTok ile Douyin, aynı ana şirket olan ByteDance tarafından geliştirilmiş olsalar da, aslında tamamen iki ayrı uygulamadır.

İkisi arasındaki temel ilişkiyi ve farkları şu şekilde özetleyebiliriz:

 * Ayrı Ekosistemler: Douyin ve TikTok, birbirleriyle iletişim kurmayan, tamamen ayrı sunucularda çalışan iki farklı platformdur. Çin'deki bir Douyin kullanıcısı, TikTok'taki içeriklere erişemez; aynı şekilde, dünyanın geri kalanındaki bir TikTok kullanıcısı da Douyin'deki içerikleri göremez.

 * Öncü ve Model: Douyin, 2016 yılında Çin'de piyasaya sürüldü. Yakaladığı büyük başarının ardından ByteDance, bu modeli temel alarak 2017'de uluslararası pazar için TikTok'u oluşturdu. Yani Douyin, TikTok'un orijinal versiyonu ve öncülüdür.

 * İçerik ve Regülasyon: Douyin, Çin'in katı internet düzenlemeleri ve sansür kuralları altında faaliyet gösterir. Bu nedenle platformdaki içerikler, bu kurallara sıkı sıkıya bağlıdır.

 * Daha Gelişmiş Özellikler: Douyin, genellikle TikTok'tan daha fazla ve daha gelişmiş özelliklere sahip olarak kabul edilir. Özellikle e-ticaret entegrasyonu çok daha ileridedir. Kullanıcılar, izledikleri videodaki bir ürünü doğrudan satın alabilir, restoran rezervasyonları yapabilir, otel odası ayırtabilir ve çeşitli yerel hizmetlere uygulama içinden ulaşabilir. Bu özellikler Douyin'i sadece bir eğlence platformu değil, aynı zamanda güçlü bir e-ticaret ve yaşam tarzı aracı haline getirir.

Özetle, Çin dışındaki herkesin kullandığı TikTok, Çin ana karasında mevcut değildir. Onun yerine, aynı temel konsepte sahip ancak yerel pazarın ihtiyaçlarına, düzenlemelerine ve ticari dinamiklerine göre şekillendirilmiş, çok daha entegre özellikler sunan Douy

in kullanılmaktadır.

WhatsApp'tan Daha İyisi: LİNE

 Line: Mesajlaşmadan Çok Daha Fazlası

Line, anlık mesajlaşma, ücretsiz sesli ve görüntülü arama özellikleri sunan, ancak temel işlevlerinin çok ötesine geçerek kapsamlı bir "süper uygulama" ekosistemi haline gelmiş bir iletişim platformudur. Özellikle Asya pazarında devasa bir popülerliğe sahip olan Line, kullanıcılarına sosyal medyadan finansa, oyundan eğlenceye kadar geniş bir yelpazede hizmet sunar.

Uygulama, Koreli internet devi Naver Corporation ve Japon SoftBank grubunun ortak girişimi olan LY Corporation tarafından yönetilmektedir. Bu Kore-Japon iş birliği, uygulamanın her iki pazarın kültürel dinamiklerini başarıyla yansıtmasını sağlamıştır.

Temel Özellikleri ve Farklılıkları

Line'ı WhatsApp gibi diğer mesajlaşma uygulamalarından ayıran ve onu bir "süper uygulama" yapan başlıca özellikler şunlardır:

 * Ücretsiz Mesajlaşma ve Aramalar: Kullanıcılar arasında metin mesajları, fotoğraflar, videolar, sesli mesajlar ve konum bilgisi paylaşımına olanak tanır. Yüksek kaliteli sesli ve 200 kişiye kadar destekleyen grup görüntülü aramaları tamamen ücretsizdir.

 * Çıkartma (Sticker) Mağazası: Line'ın en ikonik özelliklerinden biridir. "Line Friends" adı verilen orijinal karakterlerin (Brown, Cony, Sally vb.) yanı sıra, popüler kültür ikonlarını ve binlerce farklı temayı içeren devasa bir ücretli ve ücretsiz çıkartma koleksiyonu sunar. Bu çıkartmalar, sohbetlerde duyguları ve tepkileri eğlenceli bir şekilde ifade etmek için yoğun olarak kullanılır.

 * Line VOOM (Eski Adıyla Timeline): Kullanıcıların metin, fotoğraf, video ve çıkartmalarla herkese açık veya sadece arkadaşlarına özel paylaşımlar yapabildiği, sosyal medya akışına benzer bir özelliktir.

 * Line Pay: Kullanıcıların uygulama üzerinden mobil ödemeler yapmasına, para transfer etmesine ve çeşitli mağazalarda ödeme yapmasına olanak tanıyan bir dijital cüzdan hizmetidir.

 * Geniş Ekosistem: Line, ana uygulamanın yanı sıra birçok entegre hizmet ve yan uygulama sunar:

   * Line Games: Platforma entegre edilmiş çeşitli mobil oyunlar.

   * Line Manga ve Line Webtoon: Dijital çizgi roman ve manga okuma platformları.

   * Line Music: Müzik dinleme servisi.

   * Line Shopping: Online alışveriş imkanı.

   * Resmi Hesaplar: Markalar, ünlüler ve kurumlar, kullanıcılarla doğrudan iletişim kurmak ve kampanyalarını duyurmak için resmi hesaplar açabilir.

Popüler Olduğu Ülkeler ve Kullanıcı Sayısı

Line, küresel çapta bilinse de asıl kalesi Asya'dır. Özellikle aşağıdaki ülkelerde pazar lideri veya en popüler mesajlaşma uygulamalarından biridir:

 * Japonya

 * Tayvan

 * Tayland

 * Endonezya

Bu ülkelerde Line, sadece bir mesajlaşma aracı değil, günlük yaşamın vazgeçilmez bir parçasıdır. 2024 itibarıyla Line'ın aylık aktif kullanıcı sayısının 97 milyonu aştığı rapor edilmektedir. Bu kullanıcı tabanının büyük çoğunluğu, uygulamanın en güçlü olduğu bu dört ana pazarda yoğunlaşmıştır.

Özetle Line, temel iletişim ihtiyaçlarını karşılarken, kullanıcılarını kendi ekosistemi içinde tutmayı başaran zengin özelliklere sahip, sosyal ve ticari yönü ağır basan 

güçlü bir platformdur.

Yangın Söndürücü Toz: Sağlığa Zararlı mı?

 Yangın Söndürücü Toz: Sağlığa Zararlı mı?

Yangın anında hayat kurtaran yangın söndürücüler, içerdikleri kimyasal tozlar nedeniyle "sağlığa zararlı mı?" sorusunu akıllara getirmektedir. Genel olarak, kuru kimyevi yangın söndürücü tozları normal kullanım koşullarında ve kısa süreli maruziyetlerde ciddi bir toksik etki göstermese de, bazı sağlık riskleri taşıdığı ve dikkatli olunması gerektiği unutulmamalıdır.

Solunum Yollarına Etkileri:

Yangın söndürücü tozunun en yaygın etkisi, solunum yollarında yarattığı tahriştir. Tozun solunması durumunda burun, boğaz ve akciğerlerde geçici bir irritasyon, öksürük, nefes darlığı ve boğazda yanma hissi görülebilir. Özellikle astım veya diğer solunum rahatsızlıkları olan kişilerde bu belirtiler daha şiddetli olabilir. Ancak, bu etkiler genellikle kalıcı değildir ve temiz havaya çıkıldığında kısa sürede düzelir.

Cilt ve Göz Teması:

Yangın söndürücü tozunun ciltle teması genellikle önemli bir soruna yol açmaz, ancak hassas ciltlerde hafif bir kuruluğa veya tahrişe neden olabilir. Asıl dikkat edilmesi gereken ise gözle temasıdır. Tozun göze kaçması durumunda ciddi tahrişe, kızarıklığa, yanma ve batma hissine neden olabilir. Böyle bir durumda gözün derhal bol su ile en az 15 dakika boyunca yıkanması ve gerekirse tıbbi yardım alınması önemlidir.

Yangın Söndürücü Tozlarının İçeriği:

Piyasada en yaygın olarak bulunan ABC tipi kuru kimyevi yangın söndürücülerin ana bileşenleri genellikle monoamonyum fosfat ve amonyum sülfat'tır. BC tipi söndürücülerde ise sodyum bikarbonat veya potasyum bikarbonat gibi maddeler bulunur. Bu maddeler, yangını boğarak, soğutarak ve zincirleme reaksiyonu kırarak söndürme işlevi görür. Bu kimyasallar genel olarak düşük toksisiteye sahip olarak kabul edilse de, yüksek konsantrasyonlarda solunmaları veya yutulmaları sağlık sorunlarına yol açabilir.

Güvenlik Önlemleri ve Yapılması Gerekenler:

 * Doğrudan Solumaktan Kaçının: Yangın söndürme esnasında ve sonrasında oluşan toz bulutunu doğrudan solumamaya özen gösterin. Ortamı havalandırın.

 * Göz ve Cilt Temasından Korunun: Mümkünse koruyucu gözlük ve eldiven kullanın. Temas halinde, temas eden bölgeyi bol su ile yıkayın.

 * Ortamın Temizlenmesi: Yangın söndürüldükten sonra ortamdaki tozun dikkatli bir şekilde temizlenmesi, solunum yoluyla maruziyeti azaltmak için önemlidir.

 * Çocuklar ve Evcil Hayvanlar: Çocukları ve evcil hayvanları yangın söndürücü tozunun bulunduğu ortamlardan uzak tutun.

Sonuç olarak, yangın söndürücü tozları hayati bir güvenlik ekipmanı olmakla birlikte, içerdiği kimyasallar nedeniyle tamamen zararsız değildir. Kısa süreli ve düşük yoğunluktaki maruziyetler genellikle ciddi sağlık sorunlarına yol açmazken, özellikle solunum yolları ve gözler için tahriş edici olabilir. Bu nedenle, yangın söndürücü kullanırken ve sonrasında gerekli önlemlerin alınması, olası sağlık risklerini en aza indirmek açısından büyük önem taşımaktadır. Herhangi bir şüphe veya belirtinin devam etmesi durumunda tıbbi yardım almak en doğru

 yaklaşımdır.

Perşembe, Mayıs 22, 2025

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılabilecek A1-A2 Düzeyi Hal Ekleri ve Örnek Cümleler (-i, -ı, -u, -ü, -yı, -yi, -yu, -yü; -a, -e, -ya, -ye; -ta, -te, -da, -de; -tan, -ten, -dan, --den)





 

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılabilecek A1-A2 Düzeyi Hal Ekleri ve Örnek Cümleler (-i, -ı, -u, -ü, -yı, -yi, -yu, -yü; -a, -e, -ya, -ye; -ta, -te, -da, -de; -tan, -ten, -dan, --den)

Yalın Hal (-):

  1. Ben öğrenciyim.
  2. Bu kitap.
  3. O öğretmen.
  4. Biz arkadaşız.
  5. Siz turistsiniz.
  6. Onlar doktor.
  7. Ev çok güzel.
  8. Araba yeni.
  9. Kedi uyuyor.
  10. Köpek havlıyor.
  11. Bu masa.
  12. O sandalye.
  13. Biz aile.
  14. Siz öğretmenlersiniz.
  15. Onlar mühendis.
  16. Su soğuk.
  17. Hava güzel.
  18. Çocuklar mutlu.
  19. Yemek hazır.
  20. Saat kaç?

-i Hali (Belirtme):

  1. Ben kitabı okuyorum.
  2. O kahveyi içiyor.
  3. Biz filmi izliyoruz.
  4. Sen müziği dinliyor musun?
  5. Onlar evi temizliyorlar.
  6. Çocuk oyuncağı istiyor.
  7. Öğretmen soruyu soruyor.
  8. Adam gazeteyi alıyor.
  9. Kadın çiçeği suluyor.
  10. Ben seni seviyorum.
  11. Ben suyu istiyorum.
  12. O sandalyeyi taşıyor.
  13. Biz aileyi seviyoruz.
  14. Sen öğretmenleri tanıyor musun?
  15. Onlar mühendisleri gördüler.
  16. Çocuk oyunu oynuyor.
  17. Öğrenci dersi çalışıyor.
  18. Adam arabayı yıkıyor.
  19. Kadın yemeği yapıyor.
  20. Ben onu tanıyorum.

-e Hali (Yönelme):

  1. Ben eve gidiyorum.
  2. O okula yürüyor.
  3. Biz Ankara'ya seyahat ediyoruz.
  4. Sen bana bak.
  5. Onlar parka gidiyorlar.
  6. Çocuk annesine koşuyor.
  7. Öğrenci öğretmene soru soruyor.
  8. Mektup, arkadaşıma ulaştı.
  9. Para bankaya yatırılıyor.
  10. Otobüs durağa geliyor.
  11. Ben markete gidiyorum.
  12. O doktora gitti.
  13. Biz sinemaya gideceğiz.
  14. Sen ona yardım et.
  15. Onlar denize giriyorlar.
  16. Çocuk babasına sarılıyor.
  17. Öğrenci tahtaya yazıyor.
  18. Mektup müdüre.
  19. Çay bardağa konuluyor.
  20. Uçak havaalanına iniyor.



-de Hali (Bulunma):

  1. Ben evdeyim.
  2. O okulda.
  3. Biz İstanbul'dayız.
  4. Sen neredesin?
  5. Onlar bahçede oynuyorlar.
  6. Kitap masada.
  7. Kalem çantada.
  8. Para cüzdanda.
  9. Anahtar kapıda.
  10. Kedi ağacın üstünde.
  11. Ben marketteyim.
  12. O hastanede.
  13. Biz tatildeyiz.
  14. Sen işte misin?
  15. Onlar sinemada film izliyorlar.
  16. Çiçek vazoda.
  17. Anahtarlar cebimde.
  18. Kitaplar rafta.
  19. Telefon çantanın içinde.
  20. Kuş kafesin içinde.


-den Hali (Ayrılma):

  1. Ben evden çıkıyorum.
  2. O okuldan geliyor.
  3. Biz Türkiye'deyiz.
  4. Sen kimden öğrendin?
  5. Onlar işten yorgun geldiler.
  6. Su şişeden döküldü.
  7. Yapraklar ağaçtan düşüyor.
  8. Hediye arkadaşımdan geldi.
  9. Ses radyodan geliyor.
  10. Kedi sandalyeden atladı.
  11. Ben marketten geliyorum.
  12. O hastaneden çıktı.
  13. Biz tatilden döndük.
  14. Sen işten ne zaman çıktın?
  15. Onlar sinemadan sonra yemek yediler.
  16. Meyve ağaçtan toplandı.
  17. Duman bacadan çıkıyor.
  18. Hediye annemden.
  19. Haberler televizyondan izlendi.
  20. Kedi çatıdan indi.

-den Önce / -den Sonra:

  1. Yemekten önce ellerimi yıkadım.
  2. Filmden sonra kahve içtik.
  3. Okuldan önce kahvaltı yapıyorum.
  4. Dersten sonra oyun oynayacağım.
  5. Eve gelmeden önce markete uğradım.
  6. Uyumadan önce kitap okurum.
  7. Uyandıktan sonra duş aldım.
  8. Otobüs gelmeden önce bekledik.
  9. Toplantı bittikten sonra konuşalım.
  10. Tatile gitmeden önce bavulumu hazırladım.

 

Pille Çalışan Güneş Işığına Duyarlı Kümes Kapısı Yapımı Projesi ve Tüm Detayları

 Harika bir proje! Güneş ışığına duyarlı, pille çalışan otomatik bir kümes kapısı yapmak hem hayvanlarınızın güvenliği hem de sizin için büyük kolaylık sağlayacaktır. İşte size adım adım, hiçbir malzemeyi atlamadan detaylı bir rehber:





Projenin Konsepti ve Çalışma Prensibi

Kapı, bir ışık sensörü (LDR) sayesinde ortamdaki ışık seviyesini algılayacak. Sabah hava aydınlandığında kapı otomatik olarak açılacak, akşam hava karardığında ise otomatik olarak kapanacaktır. Tüm sistem bir mikrodenetleyici (örneğin Arduino) tarafından kontrol edilecek ve 12V bir pille çalışacaktır. Kapının hareketini sağlamak için bir DC motor ve basit bir makara/kaldırma mekanizması kullanılacaktır. Kapının tam açık ve tam kapalı pozisyonlarını belirlemek için limit anahtarları (limit switch) kullanılacaktır.

BÖLÜM 1: GEREKLİ MALZEMELER

A. Mekanik Kısım:

Kapı Malzemesi:

Hafif kontrplak (örneğin 8-10mm kalınlığında) veya alüminyum levha. Boyutları kümesinizin girişine uygun olmalı. (Örnek: 30cm x 40cm)

Kapının yukarı-aşağı kayması için ray sistemi:

2 adet U-profil alüminyum veya ahşap çıta (kapının genişliğinden biraz daha uzun).

Alternatif olarak hazır çekmece rayları da kullanılabilir.

Kaldırma Mekanizması:

Sağlam, ince bir ip veya misina (kapıyı kaldırabilecek dayanıklılıkta).

Küçük bir makara (motor miline takılacak veya motorun ipi saracağı bir bobin).

Opsiyonel: İpin düzgün hareket etmesi için kapının üstüne veya yanına monte edilecek küçük kılavuz makaralar.

Montaj Vidaları ve Bağlantı Elemanları:

Ahşap vidaları, somunlu cıvatalar (M3, M4 boyutlarında çeşitli uzunluklarda).

Metal köşebentler (gerekirse yapıyı güçlendirmek için).

B. Elektronik Kısım:

Mikrodenetleyici:

Arduino Uno R3 veya Arduino Nano (Nano daha kompaktır). Klonları da iş görür.

Işık Sensörü:

LDR (Light Dependent Resistor / Işığa Bağımlı Direnç) - GL5528 veya benzeri yaygın bir model.

10kΩ Direnç (LDR ile gerilim bölücü yapmak için).

Motor ve Sürücü:

12V DC Dişli Motor (Redüktörlü Motor): Düşük devirli (örn: 30-100 RPM) ve yüksek torklu bir model seçin. Kapının ağırlığını kaldırabilmeli. Örnek: JGY-370 veya benzeri.

L298N Motor Sürücü Kartı: Arduino'nun motoru kontrol etmesini sağlar.

Limit Anahtarları (Limit Switch):

2 adet Mekanik Limit Anahtarı (Kollu Tip): Kapının tam açık ve tam kapalı pozisyonlarını algılamak için. (Örnek: V-156-1C25 veya benzeri)

Kablolama ve Bağlantı:

Jumper Kablolar (Dişi-Erkek, Erkek-Erkek, Dişi-Dişi): Devre elemanlarını birbirine bağlamak için.

İnce Montaj Kabloları (Çeşitli Renklerde): Kalıcı bağlantılar için lehimlenecek.

Breadboard (Devre Tahtası): Prototip aşamasında devreyi kurmak için (opsiyonel ama önerilir).

Lehim Teli ve Havya: Kalıcı bağlantılar için.

Isıyla Daralan Makaron: Kablo bağlantılarını yalıtmak ve düzenlemek için.

Manuel Kontrol (Opsiyonel ama Önerilir):

2 adet Anlık Buton (Push Button): Kapıyı manuel olarak açıp kapatmak için.

2 adet 10kΩ Direnç: Butonlar için pull-down veya pull-up direnci olarak.

Diğer Elektronik Malzemeler:

Küçük bir Proje Kutusu (Plastik): Elektronik devreyi hava koşullarından korumak için.

C. Güç Kaynağı:

Pil:

12V Akü: Örneğin 12V 7Ah veya 12V 9Ah SLA (Kurşun Asit) Akü. Bu aküler dayanıklıdır ve uygun fiyatlıdır.

Alternatif: Li-ion pil paketi (örneğin 3S (11.1V) Li-ion pil paketi ve uygun bir BMS kartı). Daha hafif ama daha pahalı ve dikkatli kullanım gerektirir.

Pil Bağlantı Klemensleri veya Soketi.

Sigorta ve Sigorta Yuvası: (Örn: 5A) Devreyi aşırı akımdan korumak için önemlidir.

Açma/Kapama Anahtarı (Toggle Switch): Sistemin genel gücünü kesmek için.

D. Kutu ve Montaj Malzemeleri:

Su Geçirmez Proje Kutusu: Elektronik bileşenleri (Arduino, motor sürücü, pil bağlantıları vb.) dış etkenlerden korumak için.

Kablo Rakorları: Kabloların kutuya giriş çıkışlarını su geçirmez hale getirmek için.

BÖLÜM 2: GEREKLİ ALETLER

Matkap ve Matkap Uçları (Ahşap ve metal için)

Tornavida Seti

Pense, Yankeski, Kablo Sıyırıcı

Havya ve Lehim Teli

Sıcak Silikon Tabancası (Bazı parçaları sabitlemek ve yalıtım için)

Şerit Metre veya Cetvel

Kalem (İşaretleme için)

Zımpara (Ahşap kenarları düzeltmek için)

Multimetre (Devre kontrolü ve arıza tespiti için)

Testere (Ahşap veya metal kesimi için)

BÖLÜM 3: YAPIM AŞAMALARI

Adım 1: Kapı ve Ray Sisteminin Yapımı

Kapıyı Hazırlayın: Seçtiğiniz malzemeden (kontrplak veya alüminyum) kümesinizin girişine uygun boyutlarda bir kapı kesin. Kenarlarını zımparalayın.

Rayları Monte Edin: U-profilleri veya ahşap çıtaları, kapının rahatça yukarı aşağı kayabileceği şekilde kümesin girişinin iki yanına dikey olarak monte edin. Kapı ile raylar arasında çok az boşluk olmalı, sıkışmamalı ama çok da oynamamalı.

İp Bağlantı Noktası: Kapının üst orta kısmına, kaldırma ipini bağlamak için sağlam bir vida veya kanca takın.

Adım 2: Motor ve Kaldırma Mekanizmasının Montajı

Motoru Sabitleyin: DC motoru, kapının üst kısmına, ray sisteminin merkezine gelecek şekilde sağlam bir yere (örneğin kümesin üst kirişine veya özel bir montaj braketine) monte edin. Motor milinin yatay veya dikey olması mekanizmanıza bağlıdır.

Makarayı Takın: Motor miline ipi saracak makarayı (veya kendiniz oluşturacağınız bir bobini) takın. İpin kaymaması için makarada bir yiv olması iyidir.

İpi Bağlayın: İpin bir ucunu kapıdaki bağlantı noktasına, diğer ucunu ise motordaki makaraya sıkıca bağlayın. İp, kapı en alt pozisyondayken makaraya birkaç tur sarılmış olmalı ve kapı en üst pozisyona geldiğinde makaradan tamamen çözülmemelidir.

İp Sarma Yönü: Motorun dönüş yönüne göre ipin kapıyı yukarı çekecek şekilde sarılmasına dikkat edin.

Adım 3: Elektronik Devrenin Kurulumu (Prototip ve Kalıcı)

ÖNEMLİ: Bu aşamada lehim yapmadan önce devreyi breadboard üzerinde kurup test etmeniz şiddetle tavsiye edilir.

Güç Bağlantıları:

Pilin (+) kutbunu sigorta üzerinden ana açma/kapama anahtarına bağlayın.

Anahtarın çıkışını L298N motor sürücüsünün +12V (veya VMS) girişine ve Arduino'nun VIN pinine bağlayın. (Arduino'nun kendi regülatörü 12V'u 5V'a düşürecektir).

Pilin (-) kutbunu L298N'in GND pinine ve Arduino'nun GND pinine bağlayın. Tüm GND'ler ortak olmalıdır.

LDR Bağlantısı (Gerilim Bölücü):

LDR'nin bir bacağını Arduino 5V pinine bağlayın.

LDR'nin diğer bacağını Arduino A0 (Analog giriş) pinine VE 10kΩ direncin bir bacağına bağlayın.

10kΩ direncin diğer bacağını Arduino GND pinine bağlayın.

Motor Sürücü (L298N) Bağlantıları:

L298N OUT1 ve OUT2 pinlerini DC motorun iki terminaline bağlayın. (Polarite daha sonra yazılımla ayarlanabilir).

L298N ENA (Enable A) pinini Arduino Dijital PWM pinlerinden birine (örn: D3) bağlayın. Bu, motor hızını kontrol etmenizi sağlar (tam hız için HIGH).

L298N IN1 pinini Arduino Dijital pinlerinden birine (örn: D4) bağlayın.

L298N IN2 pinini Arduino Dijital pinlerinden birine (örn: D5) bağlayın.

L298N üzerinde 5V çıkışı varsa (genellikle bir jumper ile seçilir), bu Arduino'yu beslemek için kullanılabilir ANCAK 12V pil kullanıyorsanız Arduino'yu VIN üzerinden beslemek daha sağlıklıdır. L298N'in kendi mantık devresi için 5V'a ihtiyacı vardır, bu bazen kart üzerinde kendi regülatöründen sağlanır ya da Arduino'dan +5V alması gerekebilir (kartın modeline göre kontrol edin). Genellikle +12V ve GND bağlandığında kartın mantık devresi çalışır.

Limit Anahtarı Bağlantıları:

Üst Limit Anahtarı (Kapı Tam Açık):

Bir bacağını Arduino Dijital pinlerinden birine (örn: D2).

Diğer bacağını Arduino GND pinine bağlayın.

Bu pini Arduino'da INPUT_PULLUP olarak ayarlayacağız (harici direnç gerekmez).

Alt Limit Anahtarı (Kapı Tam Kapalı):

Bir bacağını Arduino Dijital pinlerinden birine (örn: D6).

Diğer bacağını Arduino GND pinine bağlayın.

Bu pini de Arduino'da INPUT_PULLUP olarak ayarlayacağız.

Limit anahtarlarını kapının hareket yolunda, kapı en üst ve en alt noktaya ulaştığında temas edecekleri şekilde mekanik olarak monte edin.

Manuel Kontrol Butonları (Opsiyonel):

Açma Butonu:

Bir bacağını Arduino Dijital pinlerinden birine (örn: D7).

Diğer bacağını Arduino GND pinine bağlayın.

Bu pini INPUT_PULLUP olarak ayarlayın.

Kapama Butonu:

Bir bacağını Arduino Dijital pinlerinden birine (örn: D8).

Diğer bacağını Arduino GND pinine bağlayın.

Bu pini INPUT_PULLUP olarak ayarlayın.

Devre Şeması (Metinsel Açıklama):

Arduino A0: LDR (10kΩ dirençle GND'ye)

Arduino D2: Üst Limit Anahtarı (diğer ucu GND'ye)

Arduino D3 (PWM): L298N ENA

Arduino D4: L298N IN1

Arduino D5: L298N IN2

Arduino D6: Alt Limit Anahtarı (diğer ucu GND'ye)

Arduino D7: Manuel Açma Butonu (diğer ucu GND'ye)

Arduino D8: Manuel Kapama Butonu (diğer ucu GND'ye)

Arduino VIN: Pil +12V (Anahtar ve Sigorta Sonrası)

Arduino GND: Pil GND (L298N GND ile ortak)

L298N +12V (VMS): Pil +12V (Anahtar ve Sigorta Sonrası)

L298N GND: Pil GND (Arduino GND ile ortak)

L298N OUT1, OUT2: DC Motor

Adım 4: Arduino Programlama

Aşağıda temel bir Arduino kodu bulunmaktadır. Bu kodu kendi pin bağlantılarınıza ve LDR hassasiyetinize göre düzenlemeniz gerekecektir.

// Pin Tanımlamaları

const int ldrPin = A0; // LDR sensör pini

const int ustLimitPin = 2; // Üst limit anahtarı

const int motorEnablePin = 3; // L298N ENA

const int motorIn1Pin = 4; // L298N IN1

const int motorIn2Pin = 5; // L298N IN2

const int altLimitPin = 6; // Alt limit anahtarı

const int manualAcPin = 7; // Manuel açma butonu

const int manualKapatPin = 8; // Manuel kapama butonu


// Eşik Değerleri (Bu değerleri kendi ortamınıza göre ayarlayın!)

int ISIK_ESIK_AC = 600; // Bu LDR değerinin üzerine çıkınca kapı açılır (örnek)

int ISIK_ESIK_KAPAT = 300; // Bu LDR değerinin altına düşünce kapı kapanır (örnek)

const int MOTOR_HIZI = 200; // Motor hızı (0-255 arası)


// Durum Değişkenleri

bool kapiAcik = false; // Kapının açık olup olmadığını takip eder

bool kapiKapali = true; // Kapının kapalı olup olmadığını takip eder (başlangıçta kapalı varsayalım)

bool manuelMod = false; // Manuel kontrol aktif mi?

unsigned long manuelModTimeout = 0; // Manuel moddan çıkış için zamanlayıcı

const unsigned long MANUEL_MOD_SURESI = 30000; // Manuel mod 30 saniye aktif kalsın


void setup() {

  Serial.begin(9600); // Seri haberleşmeyi başlat (test için)


  pinMode(ldrPin, INPUT);

  pinMode(ustLimitPin, INPUT_PULLUP); // Dahili pull-up direncini kullan

  pinMode(altLimitPin, INPUT_PULLUP); // Dahili pull-up direncini kullan

  pinMode(manualAcPin, INPUT_PULLUP);

  pinMode(manualKapatPin, INPUT_PULLUP);


  pinMode(motorEnablePin, OUTPUT);

  pinMode(motorIn1Pin, OUTPUT);

  pinMode(motorIn2Pin, OUTPUT);


  digitalWrite(motorEnablePin, LOW); // Motor başlangıçta kapalı

  digitalWrite(motorIn1Pin, LOW);

  digitalWrite(motorIn2Pin, LOW);


  // Başlangıçta limit anahtarlarını kontrol et

  if (digitalRead(ustLimitPin) == LOW) { // Eğer üst limite basılıysa kapı açıktır

    kapiAcik = true;

    kapiKapali = false;

    Serial.println("Baslangic: Kapi acik.");

  } else if (digitalRead(altLimitPin) == LOW) { // Eğer alt limite basılıysa kapı kapalıdır

    kapiAcik = false;

    kapiKapali = true;

    Serial.println("Baslangic: Kapi kapali.");

  } else {

    // Limitler belirsiz, güvenlik için kapıyı kapalı varsay ve kapatmaya çalışabiliriz

    // veya manuel müdahale bekle. Şimdilik kapalı varsayalım.

    kapiAcik = false;

    kapiKapali = true; // Ya da bir hata durumu logla

    Serial.println("Baslangic: Limit durumu belirsiz, kapali varsayiliyor.");

  }

}


void loop() {

  int ldrDegeri = analogRead(ldrPin);

  Serial.print("LDR Degeri: ");

  Serial.println(ldrDegeri);


  // Manuel Kontrol

  if (digitalRead(manualAcPin) == LOW) {

    Serial.println("Manuel Ac Butonuna Basildi");

    kapiyiAc();

    manuelMod = true;

    manuelModTimeout = millis();

    delay(200); // Buton zıplamasını engelle

  }


  if (digitalRead(manualKapatPin) == LOW) {

    Serial.println("Manuel Kapat Butonuna Basildi");

    kapiyiKapat();

    manuelMod = true;

    manuelModTimeout = millis();

    delay(200); // Buton zıplamasını engelle

  }


  // Manuel moddan otomatik moda geçiş

  if (manuelMod && (millis() - manuelModTimeout > MANUEL_MOD_SURESI)) {

    manuelMod = false;

    Serial.println("Otomatik moda geri donuldu.");

  }


  // Otomatik Kontrol (eğer manuel modda değilsek)

  if (!manuelMod) {

    // Kapıyı AÇMA koşulu

    if (ldrDegeri > ISIK_ESIK_AC && !kapiAcik && kapiKapali) {

      Serial.println("Hava aydinlandi, kapi aciliyor...");

      kapiyiAc();

    }

    // Kapıyı KAPATMA koşulu

    else if (ldrDegeri < ISIK_ESIK_KAPAT && kapiAcik && !kapiKapali) {

      Serial.println("Hava karardi, kapi kapaniyor...");

      kapiyiKapat();

    }

  }


  delay(500); // Sensör okuma ve kontrol sıklığı

}


void kapiyiAc() {

  if (digitalRead(ustLimitPin) == HIGH) { // Eğer zaten üst limitte değilse

    Serial.println("Motor ACMA yonunde calisiyor.");

    digitalWrite(motorIn1Pin, HIGH); // Bu yönleri motor bağlantınıza göre değiştirmeniz gerekebilir

    digitalWrite(motorIn2Pin, LOW);

    analogWrite(motorEnablePin, MOTOR_HIZI);


    // Üst limite ulaşana kadar veya bir timeout süresi kadar bekle

    unsigned long baslangicZamani = millis();

    while (digitalRead(ustLimitPin) == HIGH && (millis() - baslangicZamani < 20000)) { // 20 saniye timeout

      // Motor çalışıyor, limit bekleniyor

      delay(10);

    }

    motoruDurdur();

    if (digitalRead(ustLimitPin) == LOW) {

      Serial.println("Kapi TAM ACILDI (Ust Limit).");

      kapiAcik = true;

      kapiKapali = false;

    } else {

      Serial.println("UYARI: Kapi acilirken ust limite ulasilamadi (Timeout)!");

    }

  } else {

    Serial.println("Kapi zaten acik (Ust Limitte).");

    kapiAcik = true;

    kapiKapali = false;

  }

}


void kapiyiKapat() {

  if (digitalRead(altLimitPin) == HIGH) { // Eğer zaten alt limitte değilse

    Serial.println("Motor KAPATMA yonunde calisiyor.");

    digitalWrite(motorIn1Pin, LOW); // Bu yönleri motor bağlantınıza göre değiştirmeniz gerekebilir

    digitalWrite(motorIn2Pin, HIGH);

    analogWrite(motorEnablePin, MOTOR_HIZI);


    // Alt limite ulaşana kadar veya bir timeout süresi kadar bekle

    unsigned long baslangicZamani = millis();

    while (digitalRead(altLimitPin) == HIGH && (millis() - baslangicZamani < 20000)) { // 20 saniye timeout

      // Motor çalışıyor, limit bekleniyor

      delay(10);

    }

    motoruDurdur();

    if (digitalRead(altLimitPin) == LOW) {

      Serial.println("Kapi TAM KAPANDI (Alt Limit).");

      kapiAcik = false;

      kapiKapali = true;

    } else {

      Serial.println("UYARI: Kapi kapanirken alt limite ulasilamadi (Timeout)!");

    }

  } else {

    Serial.println("Kapi zaten kapali (Alt Limitte).");

    kapiAcik = false;

    kapiKapali = true;

  }

}


void motoruDurdur() {

  digitalWrite(motorEnablePin, LOW);

  digitalWrite(motorIn1Pin, LOW);

  digitalWrite(motorIn2Pin, LOW);

  Serial.println("Motor durduruldu.");

}





Adım 5: Test ve Kalibrasyon

Kodu Yükleyin: Arduino IDE kullanarak yukarıdaki kodu Arduino'nuza yükleyin.

Seri Monitörü Açın: Arduino IDE'deki Seri Monitör'ü açarak LDR değerlerini ve programın adımlarını takip edin.

LDR Kalibrasyonu:

LDR'yi farklı ışık koşullarında (tam aydınlık, loş, karanlık) test edin ve Seri Monitör'den okuduğunuz değerleri not alın.

ISIK_ESIK_AC ve ISIK_ESIK_KAPAT değerlerini bu gözlemlerinize göre ayarlayın. Kapının sabah hangi aydınlık seviyesinde açılmasını, akşam hangi karanlık seviyesinde kapanmasını istiyorsanız ona göre belirleyin. İki eşik arasında bir miktar fark (histerezis) olması, kapının sürekli açılıp kapanmasını engeller.

Motor Yönü Kontrolü: Manuel butonları (eğer eklediyseniz) veya LDR'yi ışığa/karanlığa maruz bırakarak motorun doğru yönde çalışıp çalışmadığını kontrol edin. Eğer motor ters yönde çalışıyorsa:

Ya motorIn1Pin ve motorIn2Pin bağlantılarını L298N üzerinde değiştirin.

Ya da koddaki kapiyiAc() ve kapiyiKapat() fonksiyonları içindeki digitalWrite(motorIn1Pin, ...) ve digitalWrite(motorIn2Pin, ...) komutlarının HIGH/LOW durumlarını ters çevirin.

Limit Anahtarı Kontrolü: Kapıyı elle hareket ettirerek limit anahtarlarına basıldığında motorun durup durmadığını kontrol edin. Seri Monitör'den de durumu takip edin.

Mekanik Test: Kapının raylarda takılmadan, sorunsuz hareket ettiğinden emin olun. İpin gerginliğini ve makaraya düzgün sarıldığını kontrol edin.

Adım 6: Montaj ve Son Ayarlar

Elektronik Kutusu: Tüm elektronik bileşenleri (Arduino, L298N, kablo bağlantıları) su geçirmez proje kutusuna yerleştirin. Kabloların kutuya giriş/çıkışlarını kablo rakorları ile yalıtın. LDR sensörünü, dış ortam ışığını algılayacak şekilde kutunun dışına veya şeffaf bir bölümüne monte edin. Doğrudan güneş ışığı veya yağmur almayacak bir yere yerleştirmeye çalışın.

Pil Yerleşimi: Pili de korunaklı bir yere (mümkünse elektronik kutusunun içine veya ayrı bir korumalı kutuya) yerleştirin.

Nihai Kurulum: Tüm sistemi kümesinize monte edin.

Raylar ve kapı düzgün çalışıyor mu?

Motor ve kaldırma mekanizması sağlam mı?

Limit anahtarları doğru pozisyonlarda mı?

LDR doğru yeri görüyor mu?

Son Testler: Kurulum tamamlandıktan sonra sistemi birkaç gün gözlemleyin. Gerekirse ışık eşiklerini veya mekanik ayarları yeniden yapın.

BÖLÜM 4: ÖNEMLİ NOTLAR VE İPUÇLARI

Güvenlik:

Elektrikle çalışırken dikkatli olun. Özellikle pil bağlantılarında kısa devre yapmamaya özen gösterin.

Hareketli parçalara (kapı, motor, ip) hayvanların veya insanların sıkışmaması için dikkatli olun. Kapının çok hızlı hareket etmemesini sağlayın (motor hızını ayarlayarak).

Gerekirse kapının altına bir güvenlik sensörü (örn: IR bariyer sensörü) eklemeyi düşünebilirsiniz. Bu, kapı kapanırken altında bir engel varsa durmasını sağlar (daha ileri seviye bir eklentidir).

Pil Ömrü:

Motor sadece kapı açılırken ve kapanırken enerji tüketecektir. Ancak Arduino ve diğer sensörler sürekli az da olsa enerji çeker. Pil ömrünü uzatmak için:

Daha büyük kapasiteli bir akü kullanın.

Arduino'yu uyku modlarına sokarak enerji tüketimini azaltabilirsiniz (daha ileri programlama gerektirir).

Solar Panel ile Şarj: En iyi çözüm, pile bağlı bir solar panel ve şarj regülatörü eklemektir. Bu sayede sistem kendi kendine yetebilir hale gelir. (Örn: 10-20W solar panel ve uygun bir PWM solar şarj regülatörü).

Hava Koşullarına Dayanıklılık:

Tüm elektronik aksamın ve motorun yağmurdan, nemden ve aşırı sıcak/soğuktan korunması çok önemlidir. Proje kutusunun IP65 veya üzeri koruma sınıfında olması iyi olur.

Ahşap parçaları dış etkenlere dayanıklı boya veya vernik ile koruyun.

LDR Konumlandırması: LDR'nin doğrudan güneş ışığına veya yapay ışık kaynaklarına (sokak lambası vb.) maruz kalmaması önemlidir. Bu, yanlış zamanda açılıp kapanmalara neden olabilir. Kümesin genel aydınlık seviyesini en iyi yansıtacak bir yere monte edin, belki kuzeye bakan bir duvara veya bir siperlik altına.

Geliştirme Fikirleri:

Saat Modülü (RTC): Işık seviyesine ek olarak belirli saatlerde açılıp kapanmasını sağlamak için DS3231 gibi bir RTC modülü ekleyebilirsiniz.

Sıcaklık Sensörü: Kümes içi sıcaklığı ölçüp bilgi verebilir.

Uzaktan Kontrol: ESP8266/ESP32 gibi Wi-Fi modülleri ile internet üzerinden kontrol veya bildirim alabilirsiniz.

Engel Algılama: Kapı kapanırken

 bir engel algılarsa durması ve geri açılması için akım sensörü veya IR sensör eklenebilir.

Bu detaylı rehberin, güneş ışığına duyarlı kümes kapınızı başarıyla yapmanıza yardımcı olacağını umuyorum. Projenizin her aşamasında dikkatli ve sabırlı olun. Başarılar!

Pazar, Mayıs 18, 2025

Cep Telefonu Romanları


Japonya'daki cep telefonu romanları (携帯小説, keitai shousetsu) özellikle 2000'lerin başında popüler olan ve mobil cihazlar üzerinden okunmak üzere tasarlanmış kısa, dijital romanlardır. Bu tür, gençler arasında büyük ilgi görmüş ve Japonya'nın edebiyat ve yayıncılık sektöründe önemli bir fenomen haline gelmiştir. İşte bu sistemin temel özellikleri:




1. Başlangıç ve Popülerlik

   - İlk kez 2000'li yılların başında Japonya'da yaygınlaştı. Özellikle genç kadın yazarlar ve okuyucular tarafından benimsendi.

   - "Deep Love" (2002) gibi eserler, bu türün popülerleşmesine öncülük etti.

   - Yomiuri Shimbun gibi büyük gazeteler, bu romanların basılı versiyonlarını yayınlayarak türün ana akıma girmesine katkı sağladı.


 2. Format ve İçerik

   - Kısa bölümler: Her bölüm genellikle birkaç yüz karakterden oluşur ve hızlı okunabilir.

   - Duygusal ve dramatik konular: Aşk, gençlik sorunları, hamilelik, intihar, şiddet gibi yoğun temalar işlenir.

   - Dikey yazı stili: Geleneksel Japonca yazım tarzına uygun olarak dikey (yukarıdan aşağı) metin kullanılır.

   - Emoji ve semboller: Duyguları vurgulamak için sıkça emoji ve özel karakterler kullanılır.


3. Yayın Platformları

   - Özel mobil siteler: Mahou no iLand gibi platformlar, kullanıcıların ücretsiz veya ücretli olarak hikayeler yüklemesine ve okumasına izin verdi.

   - Abonelik sistemleri: Bazı siteler, premium içerikler için aylık abonelik modeli kullandı.

   - Kullanıcı etkileşimi: Okuyucular yorum yapabilir, yazarlarla iletişim kurabilir ve hikayenin gidişatını etkileyebilirdi.


4. Yazarlar ve Okuyucu Kitlesi

   - Amatör yazarlar: Çoğu yazar profesyonel değildi; gençler ve ev hanımları tarafından yazılıyordu.

   - Genç okuyucular: Özellikle 10'lu-20'li yaşlardaki kadınlar bu türün ana kitlesini oluşturdu.

   - Anonimlik: Bazı yazarlar takma adlarla yazdı, bu da kişisel özgürlük sağladı.


5. Ticari Başarı ve Basılı Versiyonlar

   - En popüler cep romanları, basılı kitaplara dönüştürüldü ve milyonlarca sattı (örneğin, Koizora 2 milyondan fazla sattı).

   - Film ve anime uyarlamaları: Lovely Complex, Ashita no Kimi to Au Tame ni gibi eserler sinemaya ve TV'ye uyarlandı.





6. Eleştiriler ve Tartışmalar

   - Edebi kalite: Geleneksel edebiyat çevreleri, bu türü "basit" ve "derinlikten yoksun" olarak eleştirdi.

   - Dil kullanımı: Kısaltmalar, argo ve standart dışı Japonca kullanımı dilbilimciler tarafından sorgulandı.

   - Olumsuz temalar: İntihar, genç hamilelik gibi konuların genç okuyucular üzerindeki etkisi tartışma yarattı.


 7. Günümüzde Durum

   - Akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla, web romanları ve light novel'lar gibi dijital formatlar öne çıktı.

   - Shousetsuka ni Narou gibi platformlar, yeni nesil amatör yazarlara ev sahipliği yapıyor.

   - Geleneksel yayıncılar, dijital içeriğe daha fazla yatırım yapıyor.


Sonuç:

Japon cep telefonu romanları, dijital çağın getirdiği yeni bir edebiyat hareketiydi. Mobil teknoloji ve genç kültürünün birleşimiyle ortaya çıkan bu tür, geleneksel yayıncılık dünyasını dönüştürdü. Günümüzde etkisi azalmış olsa da, Japonya'nın modern popüler kültüründe önemli bir iz bıraktı.  



Salı, Mayıs 13, 2025

A1-A2 Düzeyi Türkçe Basit Soru Kalıpları, İngilizce ve Arapça Çevirileri

 

Türkçe Soru

İngilizce Çeviri

Arapça ترجمة

1. Adın ne?

What is your name?

ما اسمك؟

2. Kaç yaşındasın?

How old are you?

كم عمرك؟

3. Nerelisin?

Where are you from?

من أين أنت؟

4. Nerede yaşıyorsun?

Where do you live?

أين تسكن؟

5. Ne iş yapıyorsun?

What is your job?

ماذا تعمل؟

6. Öğrenci misin?

Are you a student?

هل أنت طالب؟

7. Hangi dili konuşuyorsun?

Which language do you speak?

أي لغة تتكلم؟

8. Hobilerin neler?

What are your hobbies?

ما هي هواياتك؟

9. En sevdiğin renk ne?

What is your favorite color?

ما لونك المفضل؟

10. En sevdiğin yemek ne?

What is your favorite food?

ما طعامك المفضل؟

11. Bugün nasılsın?

How are you today?

كيف حالك اليوم؟

12. Nerede oturuyorsun?

Where do you live?

أين تعيش؟

13. Evin büyük mü, küçük mü?

Is your house big or small?

هل بيتك كبير أم صغير؟

14. Evin kaç odalı?

How many rooms does your house have?

كم عدد الغرف في بيتك؟

15. Odanda neler var?

What is in your room?

ماذا يوجد في غرفتك؟

16. Evinizde balkon var mı?

Is there a balcony in your house?

هل يوجد شرفة في بيتكم؟

17. Evin hangi katta?

Which floor is your house on?

في أي طابق بيتك؟

18. Ailende kaç kişi var?

How many people are there in your family?

كم شخصاً في عائلتك؟

19. Annenin adı ne?

What is your mother's name?

ما اسم أمك؟

20. Babanın adı ne?

What is your father's name?

ما اسم أبيك؟

21. Kardeşin var mı?

Do you have any siblings?

هل لديك إخوة؟

22. Kaç kardeşin var?

How many siblings do you have?

كم أخاً أو أختاً لديك؟

23. Abin ya da ablan var mı?

Do you have an older brother or sister?

هل لديك أخ أو أخت أكبر منك؟

24. Ailen ne iş yapıyor?

What does your family do?

ماذا تعمل عائلتك؟

25. Aileni seviyor musun?

Do you love your family?

هل تحب عائلتك؟

26. Ailenle ne yapmayı seversin?

What do you like to do with your family?

ماذا تحب أن تفعل مع عائلتك؟

27. En çok kiminle vakit geçiriyorsun?

Who do you spend the most time with?

مع من تقضي معظم وقتك؟

28. Evde en sevdiğin yer neresi?

What is your favorite place in the house?

ما هو مكانك المفضل في البيت؟

29. Odanda hangi renkler var?

What colors are there in your room?

ما الألوان الموجودة في غرفتك؟

30. Evinde hayvan var mı?

Do you have a pet at home?

هل لديك حيوان أليف في البيت؟

31. Eviniz şehirde mi, köyde mi?

Is your house in the city or in the village?

هل بيتكم في المدينة أم في القرية؟

32. Ailen hafta sonları ne yapar?

What does your family do on weekends?

ماذا تفعل عائلتك في عطلة نهاية الأسبوع؟

33. En küçük kardeşin kaç yaşında?

How old is your youngest sibling?

كم عمر أخيك أو أختك الصغير/ة؟

34. Evinizin yakınında neler var?

What is near your house?

ماذا يوجد بجانب بيتكم؟

35. Evde ne zaman temizlik yaparsınız?

When do you clean the house?

متى تنظفون البيت؟