Yaşayan dil, bağımsız sanatçı, milli ve
eskiyi reddetmeyen yeni sanat: Hisar Dergisi, Hisarcılar ve Mehmet Çınarlı
Kısaca Mehmet Çınarlı ve Hisar Dergisi:
Sanatta
millilik: Başka milletler taklit-kopya edilerek bir sanat
oluşturulamaz.
Sanatta
yenilik: Eskiyi red ve inkar eden bir yenilik olmaz.
Sanatçı
bağımsızlığı: Sanat düşünce ve ideolojilerin baskısı ve
propagandası altında olmamalı.
Yaşayan dil: Kitaba “betik”diyen
Ataç gibilerin dil tasfiyeciliğine ve kelimelerde ırk ayrımına karşıyız.
İki dönem halinde toplam 354 sayı yayınlanan
(16 Mart 1950/Ocak 1957-77 sayı;Ocak 1964/Aralık 1980-277 sayı) Mehmet Çınarlı
yönetimindeki Hisar; hece şiirinin can çekişme döneminde, geleneksel sanat
anlayışına sıkı sıkıya bağlı kalmış bir edebiyat dergisidir.
Hazırlıklarına 1949 yılı
sonlarında, "eski şiirimizden, millî kültür ve edebiyatımızdan kopmadan
yeni ve güzel bir şiir sergilemek, o yıllarda şiirimizi çıkmaza sokanlara ve
yozlaştıranlara karşı çıkmak ve tavır almak!" parolasıyla başlanan Hisar
dergisi, İstanbul’daki dergicilik faaliyetlerine paralel olarak, 16 Mart
1950’den itibaren, Cumhuriyet sonrası Türk kültür hayatının Ankara’ya
taşınmasına öncülük eder.
Aslında “Ankaralı
şairler” grubu içinde yer alan Çınarlı, öncelikle, Dil ve TarihCoğrafya
Fakültesinde yapılan “Üniversiteler Arası Şiir Yarışması”ndan sonra, ismi henüz
duyulmamış birçok sanatçıyla tanışır. Ankara Halk Evinde, otuz kadar şairin
katıldığı bir toplantıda Mehmet Çınarlı,"neden kendimiz bir dergi
çıkarmıyoruz" sorusuyla, dergi çıkarma fikrini ortaya atar.
Hisarcılar, derginin ilk
sayısında yayımlanacak bir bildiriyle “neler yapacaklarını açıklamak” yerine,
zaman içerisinde “neler yapacaklarını gösterme”nin daha doğru olacağına
inanmıştı.26 Aralık 1966'da Ankara Radyosu'nca hazırlanan bir programda
derginin sanat anlayışını ve belli başlı ilkelerini ortaya koyan açıklama,
derginin kuruluşundan 17 yıl sonra yapılır. Hisar'ın kuruluşunun, sorunlarının,
dil anlayışının ve sanat ilkelerinin tanıtıldığı programa dergiyi temsilen
Munis Faik Ozansoy, Mehmet Çınarlı, İlhan Geçer, Mustafa Necati Karaer,
Gültekin Sâmanoğlu ve Nevzat Yalçın katılmışlardır.
Radyoda “Hisar Saati”
programında açıklanan bu ilkeler, daha sonra Hisar dergisinin Şubat (113) ve
Mart-1967 (114) sayılarında da topluluğun bir tür geciken bildirisi olarak dört
madde halinde yayımlanmıştır:
1. “Sanatçının Dili
Yaşayan Dil Olmalıdır.” Aksi takdirde, ister eski, ister yeni olsun, ölü
kelimelerden doğan her eser yeni nesilleri birbirinden ayırır. Türk sanatına ve
kültürüne olumlu katkıda bulunamaz.
2. “Sanatçı Bağımsız
Olmalıdır.”Zira onun eseri, siyasî sistemlerin de, ekonomik doktrinlerin de
propaganda aracı değildir.
3. “Sanat Millî
Olmalıdır.” Çünkü kendi milletinden kopmuş bir sanatın milletlerarası bir değer
kazanması beklenemez.
4. “Sanatta Yenilik
Asıldır.” Ne var ki, bu yenilik arayışı eskinin ret ve inkârı şeklinde
yorumlanmamalıdır. Dünden kuvvet alarak yarın da kolay kolay eskimeyecek bir
yenilik anlayışı ilke edinilmiş; mutlaka serbest şekilli şiir yazmak, şiiri
nesre ve hikâyeye yaklaştırmak, heceyi ve aruzu ölü vezinler olarak görmek gibi
ısrarcı yaklaşımların doğru olmadığı savunulmuştur.
Bir yazısında, “sanatı
şu veya bu maksat için kullananların ve sanatın ciddi bir iş olduğunu
unutanların sayısının giderek arttığı”nı belirten Mehmet Çınarlı; Hisar’ı, “bu
sanat parazitlerinden kurtulmak ve onlarla savaşmak isteyenlerin, iç huzuruyla
sığınabilecekleri bir kale” şeklinde tarif eder: “Bizim sanat anlayışımızla o
tarihte çıkmakta olan dergilerin sanat anlayışı arasındaki farklar belli başlı
dört noktada toplanıyordu: Bunlardan birincisi; başka milletlerin ortaya
getirdikleri sanat ürünlerini taklit ve kopya ederek, milli bir sanatın
yaratılamayacağı görüşüdür. İkincisi ayrılık; yenilik, anlayış ve kabullenişten
doğmaktadır. Onlar eskiyi red ve inkâr eden bir yeniliğe kucak açıyor, bizse
‘yeni’nin‘eski’yi temel alması, ‘eski’ye dayanması gerektiğini savunuyoruz.
Üçüncüsü; biz sanatın, düşünce ve ideoloji akımları karşısında bağımsızlığını
savunuyor ve sanatçının baskı altında tutulmasına, belli bir dünya görüşünün
propagandasını yapmak zorunda bırakılmasına karşı çıkıyoruz. Dördüncü
özelliğimiz ise, dil anlayışımızla ilgilidir. Çıkmakta olan edebiyat dergileri,
kitap yerine ‘betik’ diyen Nurullah Ataç'ın Türkçesi'ni savunuyor, şair ve
yazarlar da o dille yazmaya özeniyorlardı. Biz, mümkün olduğu kadar arı ve duru
bir Türkçeyle yazmaya önem vermekle birlikte, dilde tasfiyeciliğin, kelimelerde
ırk ayrımı yapmanın karşısına çıkıyoruz.”
Hisarcılar:
Mehmet Çınarlı, İlhan
Geçer,
Mustafa Necati Karaer,
Nüzhet Erman,
Munis Faik Ozansoy,
Turgut Özakman,
Halide Nusret Zorlutuna,
Bekir Sıtkı Erdoğan,
Yavuz Bülent Bâkiler,
Bahattin
Karakoç,
Sebahat Emir,
Sevinç Çokum,
Gültekin Sâmânoğlu,
M. Necati Özsu,
Ayla
Oral,
Şevket Bulut,
Selahattin Batu,
Adile Ayda,
M. Fahri Oğuz,
Arif Nihat
Asya,
Tarık Buğra,
Mehmet Kaplan,
İbrahim Zeki Burdurlu,
Ergun Sav,
Erol
Güngör,
Cemil Meriç,
Faik Baysal,
Yahya Akengin,
Metin And,
Durali Yılmaz,
Mehmet Önder,
Hilmi Ziya Ülken,
Talat Sait Halman,
Rüştü Şardağ
500'den fazla şair ve yazara yer veren Hisar dergisinde yer alan 185 yazının künyesi:
1. Milli Sanat, Malik
AKSEL, Hisar-I, Nisan 1950, S.2- 90 -
2. Sanatkârın Yalnızlığı,
Remzi Oğuz ARIK, Hisar-I, Mayıs-1950, S.3
3. Sanata ve Sanatçıya
Dair, Vehbi KIZDLGÜN, Hisar-I, Haziran-1950, S.4
4. Sanat ve Cemiyet,
Munis Faik OZANSOY, Hisar-I, Ekim-1950, S.6
5. Sanatkâr Kimdir, Saip
TUNA, Hisar-I, Kasım-1950, S.7
6. Sanatın Sırrı, Munis
Faik OZANSOY, Hisar-I, Mayıs-1951 S.13
7. Karamsar Sanat,
Selahattin BATU, Hisar-I, Ekim-1951, S.18
8. Bektaşi Edebiyatı ve
Mahsulleri, M. Şakir ÜLKÜTAŞIR, Hisar-I, Aralık-1951, S.20
9. Fikir ve Sanat
Adamlarının Haklan, Cevat GERAY, Hisar-I, Şubat-1952, S.22
10.Seçkinler Edebiyatı,
Ahmet KABAKLI, Hisar-I, Haziran-1952, S.26
11.Fikir ve Sanat
Eserlerinin Yayılabilmesi İçin, Mehmet ÇINARLI, Hisar-I, Temmuz-1952, S.27
12.Sanat Düşmanlığı,
Mehmet KAPLAN, Hisar-I, Temmuz-1952, S.27
13.Yeni Hayaller Yeni
Şekiller, Malik AKSEL, Hisar-I, Temmuz-1952,S. 27
14.Sanata Dargın mıyız?
İlhan GEÇER, Hisar-I, Ağustos-1952,S. 28
15. Sanatkârın Vazifesi,
Munis Faik OZANSOY, Hisar-I, Ağustos-1952,S. 28
16.Sembolizm Hakkında-I,
Baha ÖNGEL, Hisar-I, Ağustos-1952 S. 28
17.Edebiyatta
Saygısızlar, Ahmet KABAKLI, Hisar-I, Ağustos-1952 S. 28
18.Söylemek ve Susmak,
Mehmet KAPLAN, Hisar-I, Eylül-1952,S. 29
19.Sembolizm Hakkında,
Baha ÖNGEL, Hisar-I, Eylül-1952,S. 29
20.Sanat Bir Tesellidir,
Mehmet ÇINARLI, Hisar-I, Ekim-1952,S. 30
21.Sembolizm
Hakkında-II, Baha ÖNGEL, Hisar-I, Kasım-1952,S. 31
22.Sanat ve Fayda,
Hikmet DİZDAROĞLU, Hisar-I, Kasım-1952, S. 31
23.Din Dışı Edebiyat,
Ahmet KABAKLI, Hisar-I, Aralık-1952,S. 32
24.Türk Edebiyatında
Sembolizm-I, Baha ÖNGEL, Hisar-I, Aralık-1952,S. 32
25.Türk Edebiyatında
Sembolizm-II, Baha ÖNGEL, Hisar-I, Ocak-1953,S. 33
26.Eski Kültürü Öğrenmek
Zarureti, Mehmet KAPLAN, Hisar-I, Ocak-1953,S. 33
27.Üzülmemek Elde mi?
Mehmet ÇINARLI, Hisar-I, Şubat-1953,S. 34
28.Sanat Perdesi, Ahmet
KABAKLI, Hisar-I, Şubat-1953. S. 34
29.Sanat ve Kabiliyet
Üzerine, Gültekin SAMANOĞLU, Hisar-I, Mart-1953, S. 35
30.Düşünüş Üzerine,
Cahit KÜLEBİ, Hisar-I, Nisan-1953,S. 36
31.Birazcık İlgi ve
cesaret, Mehmet ÇINARLI, Hisar-I, Temmuz-1953,S. 39
32.Nesrimiz, Munis Faik
OZANSOY, Hisar-I,Eylül-1953,S. 40-41
33.Sanat Terbiyesi,
Gültekin SAMANOĞLU, Hisar-I, Eylül-1953,S. 40-41
34.Edebiyatta Gerçek,
İbrahim Zeki BURDURLU, Hisar-I, Ekim-1953, S. 42
35.Lise Edebiyat
Dersleri, İbrahim Zeki BURDURLU, Hisar-I, Kasım-1953,S. 43- 91 -
36.Sanat ve Mizah, Fuat
PEKİN, Hisar-I,Aralık-1953,S. 44
37.Sanat ve Tabiat,
Munis Faik OZANSOY, Hisar-I, Şubat-1954,S. 46
38.Sanatkâr ve Eseri,
Sabri TANDOĞAN, Hisar-I, Şubat-1954,S. 46
39.Sanatın Gayesi, Cahid
OKURER, Hisar-I,Mart-1954,S. 47
40.Türkçe Yazabilmek,
İbrahim Zeki BURDURLU, Hisar-I,Nisan-1954,S. 48
41.Sanat Politikası,
Mehmet ÇINARLI, Hisar-I,Nisan-1954,S. 48
42.Amatör Sanatçı, Ergün
SAV, Hisar-I, Nisan-1954.S. 50
43.İyimser Sanata Çağrı,
Ayhan SARIİSMAİLOĞLU, Hisar-I, Nisan-1954, S. 50
44.Edebiyat Toplantıları
Tatile Girerken, Enver Naci GÖKŞEN, Hisar-I,Haziran-1954,S. 50
45.Devrik Cümle, İbrahim
Zeki BURDURLU, Hisar-I,Haziran-1954, S. 50
46.Düşünce ve Cümle,
İbrahim Zeki BURDURLU, Hisar-I,Haziran-1954,S. 51
47.Bir Yazı Dolayısıyla,
Mehmet ÇINARLI, Hisar-I,Temmuz-1954,S. 51
48.Çare, Gültekin
SAMANOĞLU, Hisar-I,Ağustos-1954,S. 52
49.Bir Film, Bir
Sanatkâr ve Netice, Turgut ÖZAKMAN, Hisar-I,Ocak-1955,S. 57
50.Sanatta Cesaret,
Ergün SAV, Hisar-I,Ocak-1955,S. 57
51.Gazetelerde
Fikir-Sanat Yazıları, Faruk K. TİMURTAŞ, Hisar-I,Mart-1955,S. 59
52.Sanata Saygı, Mehmet
ÇINARLI, Hisar-I, Şubat-1956,S. 65
53.Edebi İstidatlar,
Munis Faik OZANSOY, Hisar-I,Mart-1956,S. 66
54.Sanatta Samimilik,
Munis Faik OZANSOY, Hisar-I,Nisan-1956,S. 67
55.Sanat Dünyası veyahut
Sanatta Samimiyet, Mehmet ÇINARLI, Hisar-I,Eylül-1956,S. 71
56.Sanatta İşbölümü,
Mehmet Güran ARMAN, Hisar-I,Eylül-1956,S. 71
57.Sanatta Güçlük, Munis
Faik OZANSOY, Hisar-I, Ekim-1956,S. 72
58.Sanatçının Hırsı,
Ergün SAV, Hisar-I,Aralık-1956,S. 74
59.Sanatçının Toplum
İçindeki Rolü, Ömer ATİLLA, Hisar-I, Aralık 1956 S. 74
60.Sanatçının
Monotonluğu, Ergün SAV, Hisar-I, Aralık 1956 S. 74
61.Sanatın Günlük
Yaşamımızdaki Yeri, Ömer ATLİLLA, Hisar-I,Aralık-1956 S. 74
62.Sanata Karşı İlgi,
Gültekin SAMANOĞLU, Hisar-II, Ocak-1964 S. 2
63.Sanatta Yeni ve
Güzel, İlhan GEÇER, Hisar-II, Şubat-1964 S. 2
64.Bize Düşen Görev,
Mehmet ÇINARLI, Hisar-II, Şubat-1964 S. 2
65.Sanatçının Dili,
Mustafa Necati KARAER, Hisar-II, Mart-1964 S. 3
66.Sanatın Gerçeği
Nedir? Erol GÜNGÖR, Hisar-II, Nisan-1964 S. 4
67.Dünyada Olmak, Mehmet
ÇINARLI, Hisar-II, Nisan-1964 S. 4
68.Bunaltı Edebiyatı ve
Türkiye, Erol GÜNGÖR, Hisar-II, Haziran-1964 S. 6- 92 -
69.Sanat ve Siyaset,
Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Haziran-1964 S. 6
70.Sanatta Moda Turgut
ÖZAKMAN, Hisar-II, Temmuz-1964 S. 7
71.Fikir ve Sanat
Hayatımızı Baltalayanlar, Gültekin SAMANOĞLU, Hisar-II,Ağustos-1964 S. 8
72.İdeal Savaşı, Mehmet
ÇINARLI, Hisar-II, Kasım-1964 S. 11
73.Turizm ve Sanat,
Malik AKSEL, Hisar-II, Kasım-1964 S. 11
74.Sanatta Yaratıcılık,
Recep DOKSAT, Hisar-II, Kasım-1964 S. 11
75.Sanatta
Yaratıcılık-S. II), Recep DOKSAT S. Hisar –II, Kasım-1964 S. 12
76.Edebiyatımızda
Durgunluk, Mehmet ÇINARLI S. Hisar –II, Şubat-1964 S. 14
77.Sanatta Çalışma,
Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Mart-1965 S. 15
78.Sanat ve Alkol,
Tevfik İMSEL, Hisar-II, Nisan-1965 S. 16
79.Rejim ve Sanat,
Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Haziran-1965 S. 18
80.Sanatçının ikinci
İşi, Gültekin SAMANOGLU, Hisar-II, Haziran-1965 S. 18
81.Kelimelerin Dünyası,
Selahattin BATU, Hisar-II, Temmuz-1965 S. 19
82.Anadolu’yu Anlamak,
Ruhi ÇINAR, Hisar-II, Eylül-1965 S. 21
83.Edebiyat ve Politika,
Gültekin SAMANOGLU, Hisar-II, Ekim-1965 S. 22
84.Çocuk Edebiyatımızın
Başlangıcı, Enver Naci GÖKŞEN, Hisar-II, Aralık-1965, S. 24
85.Anadolu Edebiyatı,
Mehmet ÇINARLI, Hisar-II, Aralık-1965S. 24
86.Toplumcu Edebiyatın
Topluma Faydası, Mehmet ÇINARLI, Hisar-II, Ocak-1965 S.25
87.Teknik Medeniyet ve
Edebiyat, Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Şubat-1966 S. 22
88.Mücerret Düşünebilme
Gücü, Mehmet KAPLAN, Hisar-II, MAYIS-1966 S. 29
89.Sanata Hizmet mi,
Gültekin SAMANOĞLU, Hisar-II, Temmuz-1966 S. 31
90.Bir Edebiyat
Anketinin Düşündürdükleri, Mehmet ÇINARLI, Hisar-II, Mayıs-1967 S. 41
91.Sanat ve İdeoloji, M.
Necmettin HACIEMİNOĞLU, Hisar-II, Temmuz 1967 S. 43
92.Edebiyatın Dili,
Mehmet KAPLAN S. Hisar -H) Şubat 1968 S. 50
93.Çağdaş Edebiyattaki
Yerimiz, Mehmet ÖNDER, Hisar-II, Mart-1958 S. 51
94.İdeoloji Savaşı,
Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Mayıs-1958 S. 53
95.Estetik Değer-I,
Hilmi Ziya ÜLKEN, Hisar-II, Ağustos-1968 S. 56
96.Estetik Değer-II,
Hilmi Ziya ÜLKEN, Hisar-II, Ağustos-1968 S. 60
97.Sevgi ve Güzellik,
Naci EKŞİOĞLU, Hisar-II, Haziran-1970 S. 78
98.Edebiyat ve
Edebiyatçı, Sümer ŞENOL, Hisar-II, Ocak-1970 S. 73
99.Milli Kültür, Yabancı
Dil ve Tercümeye Dair, Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Ocak-1970 S. 73
100 Yapıcı Edebiyat,
Mehmet ÇINARLI, Hisar-II, Şubat-1970 S. 74- 93 -
101.Kelimeleri Sorguya
Çekmek, Tank BUĞRA, Hisar-II, Mart-1970 S. 75
102.Kadın ve Sanat,
Sebahat EMİR, Hisar-II, Nisan-1970 S. 76
103.Süleyman Nazif ve
Türk Nesri, Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Eylül-1970 S. 81
104.Gerçek Üstüne
Düşünceler, M.N. SEPETCİOĞLU, Hisar-II, Ekim-1970 S. 82)
105.Gerçeğin Güzele ve
Yatıştırıcılığa Doğru Değiştirilmesi, M. N. SEPETÇİOĞLU Aralık-1970S. 84
106.Edebiyat ve
Sosyoloji-I, Cemil MERİÇ, Hisar-II, Kasım-1970 S. 83
107.Edebiyat ve
Sosyoloji-II, Cemil MERİÇ, Hisar-II,Kasım-1970 S. 84
108.Edebiyat ve
Sosyoloji-III, Cemil MERİÇ, Hisar-II,Kasım-1970 S. 85
109.Edebiyat ve
Sosyoloji-IV, Cemil MERİÇ, Hisar-II,Kasım-1970 S. 86
110.Edebiyat ve
Sosyoloji-V, Cemil MERİÇ, Hisar-II,Kasım-1970 S. 87
111.Edebiyat Tarihi ve
Sosyoloji, G. Lansson(Çev. Cemil MERİÇ), Hisar-II, Şubat-1971S. 86
112.Divan Edebiyatı,
Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Şubat-1971 S. 86
113.Sanat Ne İçindir?
Sabahattin ENGİN, Hisar-II, Şubat-1971 S. 86
114.Edebiyat ve
Sosyoloji-VI, Cemil MERİÇ, Hisar-II, Mayıs-1971 S.89
115.Sanat Eseri
Karşısında, Necdet BİNGÖL, Hisar-II, Haziran-1971, S. 90
116.Edebiyat ve
Gelecekteki Toplum, Busset (Çev. Necdet BİNGÖL), Hisar-II, Ekim-1971, S. 94
117.Edebiyat-Gelecekteki
Toplum-II, Busset (Çev. Necdet BİNGÖL), Hisar-II, Ekim-1971, S. 94
118.Edebiyat ve
Gelenekler, Yurdakul EREN, Hisar-II, Ağustos-1972 S. 103
119.Yazmak ve Yaşamak,
Yılmaz AYBAR, Hisar-II, Eylül-1972 S. 104
120.Kanada Edebiyatı,
Ayla ORAL, Hisar-II, Ekim-1972,S. 105
121.Ferdi ve Milli
Üslûp, Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Mayıs-1973 S. 117
122.Yazar ve Gerçek, G.
Einch (Çev. Burhanettin MUZ), Hisar-II, Ekim-1973 S. 122
123.Elli Yılda Uzak
Batıda Türk Edebiyatı, Talat S. HALMAN, Hisar-II, Aralık 1973 S. 124
124.Sanatçının
Özgürlüğü, Mazhar AYKUT, Hisar-II, Şubat-1974 S. 126
125.Gelenek ve Yenilik
Üzerine, Mehmet ÇINARLI, Hisar-II, Şubat-1974 S. 126
126.Edebiyatımızda
Memlekete Yöneliş, Necmettin TÜRÜNEY S. Hisar-II, Mayıs- 1974, S. 129
127.Anadolu’nun Keşfi, Mehmet
KAPLAN S. Hisar-II, Mayıs-1974, S. 129
128.Hayal Üzerine, H.
Piontek, (Çev. Burhanettin MUZ ), Hisar-II, Haziran-1974, S.130
129.Sanatçının Asıl
Ustalığı, Mehmet ÇINARLI S. Hisar-II, Temmuz-1974 S. 131- 94 -
130.Edebiyat Niçin Çabuk
Yaşlanır, H.Piontek (Çev. Burhanettin MUZ), Hisar-II,Eylül-1974, S. 133
131.Sanatın
Evrenselliği, A. Duran AYYILDIZ S. Hisar-II, Ocak 1975 S. 133
132.Edebiyat Kirlenmesi,
Yılmaz AYBAR, Hisar-II, Şubat 1975 S. 134
133.Edebiyatımızın Sağı
ve Solu, Mehmet ÇINARLI, Hisar-II, Şubat 1975 S. 134
134.Ziya Gökalp’a Göre
Edebiyat, Müjgân CUNBUR, Hisar-II, Kasım 1974 S. 135
135.Edebiyatımızda Çoban
Sembolü, Aydın OY S. Hisar - II) Ocak 1975 S. 137
136.Dil ve Edebiyat,
Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Nisan 1975 S. 140
137.Niçin okuruz? Mehmet
BİNGÖL, Hisar-II, Temmuz 1975 S. 143
138.Edebiyat ve Sosyal
Sınıf, Necdet BİNGÖL, Hisar-II, Ağustos 1974 S. 144
139.Hayal Kurmaktan
Korkmaz Fakat Hülyalarına Esir Olmazsan, M.KAPLAN S.Hisar-II , Ocak 1976 S.47
140.Saygı Görmek İçin,
Mehmet ÇINARLI S. Hisar - II ) Ağustos 1975 S. 144
141.Bir Türk Edebiyatı
Tarihi Yazabilmek İçin, Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Kasım1975S. 147
142.Edebiyat ve Eğitim,
Beşir GÖĞÜŞ, Hisar-II, Mart-1976 S. 147
143.Seçim w Sorumluluk,
Mehmet KAPLAN S. Hisar-II, Mart 1976 S. 147
144.Sanat ve Tenkit,
Necdet BİNGÖL, Hisar-II, Mart-1976 S. 147
145.Divan Edebiyatı
Müzesi, İnci ENGİNÜN, Hisar-II, Mart-1976 S. 147
146.Sanatçı mı Önemli,
Eseri mi? Adile AYDA, Hisar-II, Ağustos-1976 S. 152
147.Edebiyat Tarihi ve
Sosyoloji –II, G. Lanson (Çev. Cemil MERİÇ), Hisar-II, Eylüll976 S. 153
148.Bizde Edebiyat ve
Kültür Dersleri, Necmettin TÜRINAY S. Hisar-II, Eylül 1976, S. 153
149.Sanat ve Psikanaliz,
Adile AYDA, Hisar-II, Aralık 1976 S. 156
150.Edebiyatın Ters
Yüzü, Adile AYDA, Hisar-II, Aralık 1976 S. 156
151.Niçin Yazarız,
Necdet BİNGÖL, Hisar-II, Mart 1977 S. 159
152.İnkâr Hastalığı,
Mehmet ÇINARLI S. Hisar -II, Mart-1977,S. 159
153.Sol Kanat
Edebiyatçıları, Yılmaz AYBAR S. Hisar-II, Mayıs-1977,S. 161
154.Üslup Sahibi Olmak
Meselesi –I, Ülker GÜRBÜZ, Hisar-II, Ağustos-1977 S.164
155.Üslup Sahibi Olmak
Meselesi –II, Ülker GÜRBÜZ, Hisar-II, Ağustos-1977 S.165
156.Bugüne Dek
Edebiyatçıların Psikolojisi, Yusuf Z.BEYZADEOGLU, Hisar-II,Mayıs-1977S. 161
157.Sanat Zevk İçindir,
Necdet BİNGÖL, Hisar-II, Kasım-1977 S. 167
158.Gerçekten Kaçmak,
Necdet BİNGÖL, Hisar-II, Şubat-1978 S.245
159.Eda Meselesi, Mehmet
ÇAVUŞOĞLU, Hisar-II, Şubat-1978 S.245- 95 -
160.Fransa’da Çağdaş
Edebi Eleştiri, P. Richard (Çev. İlhan SEZEN), Hisar-II, Martl978 S.246
161.Dünya Edebiyatı -I
Cemil MERİÇ, Hisar-II, Eylül 1978 S.252
162.Dünya Edebiyatı -II
Cemil MERİÇ, Hisar-II, Ekim-1978 S.253
163.Sanatçının Hayatı ve
Eseri-I, Hisar-II, Eylül-1978 S. 252
164.Sanatçının Hayatı ve
Eseri-II, Hisar-II, Ekim-1978 S. 253
165.Sanatçının Hayatı ve
Eseri-III, Hisar-II, Kasım-1978 S.254
166.Sanatçının Hayatı ve
Eseri-IV, Hisar-II, Aralık-1978 S.255
167.Sanatçının Hayatı ve
Eseri-V, Hisar-II, Ocak-l978,S. 256
168.Sanatçının Hayatı ve
Eseri-VI, Hisar-II, Şubat-1978, S.257
169.Sanatçının Hayatı ve
Eseri-VH, Hisar-II, Mart-1978, S.258
170.Din ve Edebiyat, T.
S. ELLİOT S. Çev. Sevim KANTARCIOGLU), Hisar-II, Ocak-1979, S. 256
171.Sürrealizm Neydi
Edebiyatımız Üzerindeki Tesiri Ne Oldu? G. RAİLHAD (Çev.İlhan Sezen), Hisar-II,
Şubat-1979, S.256
172.Medeniyet Krizi ve
Edebiyat, Önder GÖÇGÜN, Hisar-II, Şubat 1979, S.257
173.Sanatkârın Yeri,
Önder GÖÇKÜN, Hisar-II, Nisan 1979, S.258
174.Edebiyat ve
Propaganda, Yılmaz AYBAR, Hisar-II, Haziran 1979, S.260
175.Rüya ve Gerçek,
Mehmet KAPLAN, Hisar-II, Kasım-1979, S.264
176."Güzel"
Dediğimiz, Necdet BİNGÖL, Hisar-II, Kasım-1979, S.264
177.Edebiyat ve Mide,
Yılmaz AYBAR, Hisar-II, Aralık-1979, S.265
178.Edebiyatta Hatıra,
Adile AYDA, Hisar-II, Aralık-1979, S.265
179.Anane ve Ferdi
Kabiliyet, T.S.ELLİOT (Çev S. KANTARCIOĞLU), Hisar-II,Ocak-1980, S.266
180.Kültürün Üç Manası,
T.S. ELLİOTS. (Çev Sevim KANTARCIOĞLU), Hisar-II,Mart–Nisan-1980, S.268-269
181."Edep"ten"
"Edebiyat"a, Cemil MERİÇ, Hisar-II, Nisan-1980, S.269
182.Komünist Dünyasında
Sanat, Nejat MUALLİMOĞLU, Hisar-II, Haziran-1980,S.271
183.Varoluşçuluk ve
Sartre, Sabahattin ENGİN, Hisar-II, Temmuz-1980, S.272
184.Kültür Buhranı ve
Edebiyat Şenliği, H. Rıdvan ÇONGUR, Hisar-II, Temmuz-1980, S.272
185.Edebiyatta Ölüm,
Adile AYDA, Hisar-II, Ekim-1980, S.275”
Hisar ile Türk Edebiyatı
Dergilerindeki Sanat Ve Edebiyat Teorisi Yazılarının Mukayesesi Üzerine
(Comparıson Of The Theory Of Art And Lıterature Wrıtıngs In Hısar And Turkısh
Lıterature Magazıne) - Veysel Ergin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı bekliyoruz.