12. Gün
| Yazma | Konuşma | Okuma | Dinleme-İzleme |
Pazartesi | Cümle ve ilgili kavramlar deftere yazılacak ve fotoğrafı grubu atılacak. | 1. Her öğrenci cümlelerin ve ilgili kavramların ses kaydını gruba atacak. 2. Yunus Emre Şiirleri 1 şiirinin ses kaydı atılacak. | Aşağıda verilen metin ve şiir okunacak (Okuma Metni 1 ve Okuma Metni 2 okunacak.). | Eşleşen öğrencilerden biri cümleyi okuyacak, diğeri gözleri kapalı kavramları ezbere söyleyecek. Her iki öğrenci de yapacak. |
Balık kavağa çıkmış, zift turşusun
yemeğe Leylek koduk doğurmuş, bak a şunun
sözünü |
Şathiye,
nazım türü |
Bir garip ölmüş diyeler Üç günden sonra duyalar Soğuk su ile yuyalar Şöyle garip bencileyin |
Hece, aruz,
Yunus |
Romantik, simgeci, yoğun duygusallığı,
doğayı anlatım aracı olarak kullanma, kendilerine özgü şiir dili oluşturan
şairlerdir. |
Süleyman
Nazif, Fikret, Cenap |
Gazel ve koşma gibi olan koşuklar;
avı, doğayı, günlük olayları, ölen kişileri anlatan şiirlerdir. |
Dörtlük,
hece, İslamiyet Öncesi |
Tağ tağka kavuşmas kişi kişige
kavuşur. |
Divanü
Lügati’t Türk, Mahmut Kaşgarî |
Hadikatü’s Süeda, mersiyenin özel
bir türü makteldir. |
Fuzulî |
Aşkın şarabından içem,
Mecnun olup dağa düşem Sensin dün ü gün endişem,
bana seni gerek seni |
Musammat-iç
kafiye |
Hakka aşık olan kişi Akar gözlerinin yaşı Pür nur olur içi dışı Söyler Allah deyu deyu |
İlahî,
tekke |
Nazife, Tezer, Eşber, Sardanapal,
İlhan, Turhan aruz vezniyle okunmak için yazılmış tiyatrolardır. |
AHT,
Tanzimat 2 |
Akif, belli bir sanat akımına bağlı
değildir. |
Milli
Edebiyat Dönemi, Yahya Kemal, Neyzen Tevfik |
Okuma Metni 1
Yahya Kemal
YAHYA KEMAL BEYATLI (1884 – 1958)
- Divan şiiriyle Batı şiirini ustalıkla kaynaştırmıştır.
- Fransız tarihçi Albert Sorel’in etkisiyle Türk tarihine yönelmiştir.
- Saf (öz) şiir anlayışına bağlı kalmıştır.
- Aruzu Türkçeye ustalıkla uygulamıştır.
- Hece ölçüsüyle yazdığı tek şiiri Ok’tur.
- Şiirlerinde İstanbul sevgisi öne çıkar.
- Klasik Türk müziğin e hayranlığıyla da tanınır.
- İstanbul, aşk, tabiat, ölüm, musiki, sonsuzluk, rintlik, deniz başlıca konularıdır.
- Aruzla ve divan nazım şekilleriyle modern şiirler yazmıştır.
- “Beyaz lisan” anlayışını savunmuştur.
- Dili mükemmel kullanmaya, sözcük seçimine, dize bütünlüğüne, ahenge ve kafiyeye büyük önem vermiştir.
- Parnasizmin bizdeki temsilcisidir.
- Nev Yunanilik (Neo Klasik) ve sembolizmden de etkilenmiştir.
- Yahya Kemal Beyatlı’nın şiiri ile Milli Edebiyat Dönemi hece şiiri arasında sanat anlayışı, ahenk ve yapı bakımından farklılık olmakla birlikte milli konulara da yönelme bakımından ilişki kurulabilir.
- “Süleymaniye’de Bir Bayram Sabahı” adlı şiiriyle bireyi tarih-kültür-gelenek perspektifiyle ele almış ve Süleymaniye Camii’ni bir medeniyet sembolü olarak kullanmıştır.
- Sessiz Gemi, Rindlerin Akşamı, Aziz İstanbul, Atik Valde’den İnen Sokakta, Bir Başka Tepeden, Mohaç Türküsü, Mehlika Sultan, Süleymaniye’de Bir Bayram Sabahı önemli şiirlerindendir.
- Bütün kitapları öldükten sonra yayımlanmıştır.
Eserleri:
- Şiir: Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgârıyla, Rubailer ve Hayyam Rubailerini Türkçe Söyleyiş
- Deneme: Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Edebiyata Dair, Siyasi ve Edebi Portreler
- Anı: “Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım”
- Tarih: Tarih Musahabeleri
Okuma Metni 2
Yunus Emre, Yunus Emre Hayatı, Yunus Emre Kimdir? (1240-
1321)
Yunus Emre, Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü olan mutasavvıf bir halk şairidir. Büyük bir Türk düşünürüdür. Yaşamına ilişkin bilgiler sınırlı. Doğum yeri bilinmiyor. 13′üncü yüzyılın ortalarına doğru Moğal istilası ve Selçuklu Devleti’nin yıkıldığı dönemde yaşadığı sanılıyor. Bu dönemin sarsıntı ve acıları Yunus’un eserlerinde derin izler bıraktı. Babasının adı İsmail. Medrese eğitimi gördü. Arapça ve Farsça öğrendi. İran ve Yunan mitolojisiyle, tasavvuf tarihini inceledi. Hacı Bektaş ya da Sinan Ata’nın halifesi Taptuk Emre’nin dergahında hizmet etti. Taptuk Emre’nin düşüncelerini yaymak için Anadolu’yu dolaştı. Eskişehir Sarıköy, Manisa Buna ve Emreköy, Erzurum Dutçu Köyü, Isparta Keçiborlu ve Karaman’da adına yapılmış mezarlar var. Ama nerede öldüğü ve gömüldüğü kesin belli değil.
Tasavvuf yorumunu benimseyen Yunus Emre’nin keskin bir gözlem
gücü, derin bir hoşgörü anlayışı var. Şiirlerini hece ölçüyle yazdı. Ama aruz
denemelerine de yer verdi. Hece ölçüsüyle yazdığı dörtlüklerin yanı sıra yine
hece ile beyitler ve gazeller de yazdı. Dili arı Türkçe değil. Yer yer Arapça
ve Farsça tamlamalar kullandı. Sağlığında düzenlediği divanı bulunamadı.
Günümüzdeki divanları derlemedir. 1904′te
birinci, 1924′te
ikinci basımları yapılan Divan-ı Aşık Yunus Emre’nin yanı sıra Burhan Toprak ve
Abdülbaki Gölpınarlı’nın derleyip yayınladığı Yunus Emre divanları var.
Eserleri
Divan
Yunus Emre'nin şiirleri bu Divanda toplanmıştır. Şiirler
aruz ölçüsüyle ve hece ölçüsüyle yazılmıştır. Fatih nüshası, Nuruosmaniye
nüshası, Yahya Efendi nüshası, Kahraman (Karaman) nüshası, Balıkesir nüshası,
Niyazi Mısrî nüshası, Bursa nüshası diye nüsha (kopya)ları bulunmaktadır.
Risaletü'n - Nushiyye
1307'de yazıldığı sanılmaktadır. Eser, mesnevi tarzında
yazılmıştır ve 573 beyitten oluşmaktadır. Eser; dinî, tasavvufî, ahlakî bir
kitaptır. "Öğütler kitabı" anlamına gelmektedir
Yunus Emre Şiirleri 1
Yalancı dünyaya konup göçenler
Ne söylerler ne bir haber verirler
Üzerinde türlü otlar bitenler
Ne söylerler ne bir haber verirler
Kiminin başında biter ağaçlar
Kiminin başında sararır otlar
Kimi masum kimi güzel yiğitler
Ne söylerler ne bir haber verirler
Toprağa gark olmuş nazik tenleri
Söylemeden kalmış tatlı dilleri
Gelin duadan unutman bunları
Ne söylerler ne bir haber verirler
Yunus derki gör takdirin işleri
Dökülmüştür kirpikleri kaşları
Başları ucunda hece taşları
Ne söylerler ne bir haber verirler
Yunus Emre Şiirleri 2
Aşkın aldı benden beni, bana seni gerek seni
Ben yanarım dün ü günü, bana seni gerek seni
Ne varlığa sevinirim, ne yokluğa yerinirim
Aşkın ile avunurum, bana seni gerek seni
Aşkın aşıkları öldürür, aşk denizine daldırır
Tecelli ile doldurur, bana seni gerek seni
Aşkın şarabından içem, Mecnun olup dağa düşem
Sensin dün ü gün endişem, bana seni gerek seni
Sofilere sohbet gerek, Ahilere Ahret gerek
Mecnunlara Leyli gerek, bana seni gerek seni
Eğer beni öldüreler, külüm göke savuralar
Toprağım anda çağıra, bana seni gerek seni
Cennet Cennet dedikleri birkaç köşkle birkaç huri
İsteyene ver sen anı, bana seni gerek seni
Yunus'dürür benim adım, gün geçtikçe artar odum
İki cihanda maksudum, bana seni gerek seni
Başkanlık Sırası
1. | Görkem |
2. | Elif |
3. | Sude |
4. | Ceren |
5. | Zehra |
6. | Efe |
Günlere Göre Eşleştirme Kurası
| Hüdayinabit | | |
Çarşamba | | | |
| Elif | vs | Tarık |
| Ceren | vs | Zehra |
| Görkem | vs | Sude |
| Efe | vs | Abdullah |
Perşembe | | | |
| Tarık | vs | Abdullah |
| Sude | vs | Efe |
| Zehra | vs | Görkem |
| Elif | vs | Ceren |
Cuma | | | |
| Ceren | vs | Tarık |
| Görkem | vs | Elif |
| Efe | vs | Zehra |
| Abdullah | vs | Sude |
Cumartesi | | | |
| Tarık | vs | Sude |
| Zehra | vs | Abdullah |
| Elif | vs | Efe |
| Ceren | vs | Görkem |
Pazar | | | |
| Görkem | vs | Tarık |
| Efe | vs | Ceren |
| Abdullah | vs | Elif |
| Sude | vs | Zehra |
Pazartesi | | | |
| Tarık | vs | Zehra |
| Elif | vs | Sude |
| Ceren | vs | Abdullah |
| Görkem | vs | Efe |
Salı | | | |
| Efe | vs | Tarık |
| Abdullah | vs | Görkem |
| Sude | vs | Ceren |
| Zehra | vs | Elif |
Üyelerin Rapor Cümleleri ve Görevleri
İnternet kapalı konumda bütün görevleri peş peşe Hüdayinabit'e atmak.
Yazma ödevini yaptım ve fotoğrafı gruba attım.
Cümle ve kavramların ses kaydını gruba attım.
Metin ve şiiri okudum.
Arkadaşım .... cümlelerle ilgili kavramları eksik/tam verdi.
Dinleme görevini tamamladım.
Başkanın Görevi ve Rapor Cümleleri
23.59'da bütün grup üyelerinin görevlerini yapıp yapmadığını denetlemek.
Grubu denetledim. Herkes görevini eksiksiz yapmış.
Grubu denetledim. ... adlı üye/üyeler cezaya kaldı ve danışmana ilettim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı bekliyoruz.