Medya, Çerçeveleme, Bakış Açısı, İdeoloji, Algı Yönetimi, Bir Fotoğraf Üç Anlam
Görüntü ve Alternatiflik İlişkisi
Her sanat türünün asal bir malzemesi vardır. Resim sanatı
ağırlıklı olarak renk öğesini kullanırken, tiyatro diyalogu ön plana çıkarır. Şiir,
kendini ifade etmek için kelimeleri kullanırken, müzik, notaları ve sesi
kullanır. Sinema gibi hareketli görselliğe dayanan sanatlarda ise sanatçının
temel malzemesi görüntüdür. Ancak görüntü her ne kadar sinemanın temel
malzemesi olsa da tek anlatım aracı değildir.
Görüntünün anlam kazanmasında etkili olan kurgu, müzik,
diyalog, efekt, oyunculuk, çerçeveleme, kamera açısı ve ölçeği, dekor, kostüm, mekân
tasarımı, renk, aydınlatma ve öykü gibi sinemanın görüntüye eşlik eden anlam
araçları, art arda sıralanan görüntü yumağını anlamlı bir yapı haline getirir.
Sanatçının, görüntüyü anlamlı hale getiren bu araçları kullanma biçimi, ele
aldığı konuya bakışı ve sahip olduğu ideolojik yapılanma ile yakından
ilgilidir. Örneğin; kamera açısı, kameranın bir nesneye nereden baktığı
bilgisini vermektedir. O anki duruma ve verilmek istenen duyguya bağlı olarak
kamera açısı farklılık gösterebilir. Kimi zaman üst açı, alt açı, karşı açı,
yan açı kullanılırken kimi zaman da göz hizası adı verilen bir açı
uygulanmaktadır. Bir nesneyi üst açıdan görüntülemekle alt açıdan görüntülemek
arasında anlatım ve verilen mesaj açısından büyük farklılıklar vardır.
Eğer çekilen nesne, yüceltici bir yaklaşımla yansıtılmak
isteniyorsa alt açı, aksi takdirde üst açı tercih edilir. Kameranın bir nesneye
ya da olaya nereden baktığı kadar o olayı nasıl çerçevelediği de ideolojinin
aktarılması açısından önemlidir.
Sinema ve diğer görsel sanatlarda, film karesinin içine neyin
alınıp neyin alınmayacağına karar vermek anlamına gelen çerçeveleme, basit bir
teknik kod gibi gözükse de tıpkı kamera açısı gibi bir takım ideolojik
mesajların anlatımı için etkili olarak kullanılmaktadır. Buna ilişkin olarak
aşağıda sunulan örnek dikkat çekicidir.
Yukarıdaki örnekte de görüldüğü gibi üç farklı medya organı,
sahip oldukları ideolojileri doğrultusunda bir olayı çerçevelemekte ve hedef
kitleye aktarmaktadır.
CNN’in kompozisyonunda, Iraklı bir askere su verirken görüntülenen
Amerikan askeri, Amerika’nın ve Hollywood'un her zamanki yaklaşımını
sergilemekte ve bir kurtarıcı gibi olaya yaklaşmaktadır. CNN, ordunun bir
uzantısı gibi hareket ederek olayın tamamını değil, sadece ideolojiyi yaymada
etkili olabilecek unsurları çerçevenin içine dâhil ederek sunmaktadır. İlk
karede ise CNN’in tam tersine, savunmasız bulunan Iraklı askerin kafasına
doğrultulan bir tüfek, El Cezire tarafından görüntülenmiştir. Ortadaki karede
ise olaylara tarafsız bakış açısıyla yaklaştığını iddia eden Imperiv Stüdio,
ideolojiden arındırılmış bir biçimde olayın tamamını çerçeve içine alarak
tarafsızlığını mümkün olduğunca ortaya koymaya çalışmıştır. El Cezire ve CNN’in
çerçevelerini ortaya koyarken sergiledikleri duruşu açıklamaya yönelik olarak
Adorno’nun aşağıdaki ifadeleri önemlidir:
“En yüce sanat eseri bile, belli bir anda toplumun durumuna
karşı bilinçsiz ve üstü kapalı biçimde polemiğe giriştiği zaman, soyut biçimde
ilk ve son defa değil, fakat duruma bağlı olarak ve somut şekillerde,
gerçekliğin tılsımı dışına adım atmak suretiyle, gerçeklik karşısında belirli
bir konum alır.
Kaynak: Türkiye’de Kısa Filmin Eleştirel Biçim ve İçerik
Yapısı: 2005-2013 Hisar Kısa Film Festivali Kurmaca Filmleri - Serkan Öztürk
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı bekliyoruz.