9. Gün
| Yazma | Konuşma | Okuma | Dinleme |
Cuma | Cümle ve ilgili kavramlar deftere yazılacak ve fotoğrafı grubu atılacak. | 1. Her öğrenci cümlelerin ve ilgili kavramların ses kaydını gruba atacak. 2. Namık Kemal'in Vatan Şarkısı (günümüz Türkçesi hariç) şiirinin ses kaydı atılacak. | Aşağıda verilen metin ve şiir okunacak (Necati Bey'in zemin şiiri ile Fuzuli'nin nazire şiiri okunacak. Ayrıca Namık Kemal'in şiirinin günümüz Türkçesiyle olan kısmı ve şiirle ilgili değerlendirme okunacak.). | Eşleşen öğrencilerden biri cümleyi okuyacak, diğeri gözleri kapalı kavramları ezbere söyleyecek. Her iki öğrenci de yapacak. |
Amaç izlenimleri duyurmaktır. Anlam
kapalıdır. Mecazlı ve çağrışımlı, ahenkli sözcükler önemlidir. Okuyucu üzüntü,
alaca karanlık; kırmızı ve sarı renkleri şiirde kendisi duymalı, sezmelidir. |
Sembolizm,
Haşim, Cenap |
Postmodern romanda kurmaca ile
gerçekliğin sınırları karışır. |
Atılgan,
Atay, Pamuk, Ağaoğlu, Meriç, Füruzan, Tekin, Aral, Erbil, Bener, Toptaş,
Karasu, Eray, Anar, Kür, Edgü, İleri |
Tiyatroyu eğlencelerin en faydalısı
olarak gören Kemal’in tiyatrosu, dava tiyatrosudur. Vatanperverlik, İslam
birliği, insan hakları gibi toplumun kalkınmasına yönelik fikir ve
eleştirilerini eserlerinde işler. |
Namık Kemal,
Kara Bela, Zavallı Çocuk, Akif Bey, Vatan
yahut Silistre, Celâlettin Harzemşah |
Servetifünun şairidir. Sembolizmin
öncüsüdür. Gezi, piyes, makaleleri vardır. Tiryaki Sözleri’nin sahibi,
Elhan-ı Şita şairidir. |
Körebe
(tiyatro), Hac Yolunda, Afak-ı Irak (gezi) |
Şirazi, Tebrizi, Buhari gibi İranlı
şairlerin Hindistan’dan transfer ettikleri şiir türüne denir. |
Sebk-i
Hindi, 17. yüzyıl |
Mahallileşme
üslubu deyince halk söyleyişleri, dönemin sosyal hayatı, halk hikayelerinin
şiirde yer bulması anlaşılmalıdır. |
Nedim,
Nevizade Atai, Bosnalı Sabit |
Sebk-i Hindi’nin 17. yüzyıl şairi
Nef’i’nin ilk mahlası “zararlı” anlamına gelir. |
Darri veya Zarri |
1923-40 arası şiir yazan gruplar
arasında hececileri, öz şiircileri, halka yönelenleri, serbest şiircileri
görürüz. |
1940-1950 Garip/1.
Yeni |
Namık Kemal, Akif, Nazım,
Sabahattin Ali gibi isimler toplum sorunlarıyla ilgilenip yol gösterici oldu.
|
Orhan Veli:
geleneği ret |
Başlangıçta bazı sanatçılar diğer
sanatçılar taklit eder ve onlar gibi şiir yazmaya çalışır. |
Nazire,
tanzir etmek |
Zemin Şiir-Necati
Bey-15. yüzyıl |
Nazire-Fuzuli-16.
yüzyıl |
Dime kim
yârda yok cevr ü cefâdan gayrı Ne dilersen
bulınur mihr ü vefâdan gayrı Beni aglan
beni kim üstüme gelmez ölicek Bir avuç
toprak atar bâd-ı sabâdan gayrı Elif-i kâmetün
ile kaşuna râ diyeli Gönlümi
egleyimez kimse bu râdan gayrı Hatt u hâlün
elemi yitmedi mi gönlüme kim Çeke hicr
âteşini bunca belâdan gayrı Ne garaz
eyleye uşşâk visâlün var iken Ne murâd
eyleye bîmâr devâdan gayrı Dûd-ı âhum ne
aceb göklere tutsa yüzini Âşıkun kimisi
var ola Hudâdan gayrı Yüzine tutsa Necâtî ne aceb haclet elin Nesi var yüze
gelür dest-i du‘âdan gayrı |
Hâsılum yoh
ser-i kûyunda belâdan gayrı Garazım yoh
reh-i ışkunda fenâdan gayrı Nây-ı bezm-i
gamem iy âh ne bulsan yile vir O da yanmış
kuru cismümde hevâdan gayrı Perde çek
dîdeme hicrân güni iy kanlu yaşum Ki gözüm
görmeye ol mâh-likâdan gayrı Yitdi
bî-kesligüm ol gâyete kim çevremde Kimse yoh
çizgine girdâb-ı belâdan gayrı Ne yanar
kimse mana âteş-i dilden özge Ne açar kimse
kapum bâd-ı sabâdan gayrı Bozma iy mevc
gözüm yaşı habâbın ki bu seyl Komadı hîç
imâret bu binâdan gayrı Bezm-i ışk
içre Fuzûlî nice âh eylemeyem Ne temettü‘
bulınur neyde sadâdan gayrı |
VATAN ŞARKISI
Amâlimiz, efkârımız ikbal-i vatandır
Serhaddimize kal'a bizim hâk-i bedendir
Osmanlılarız ziynetimiz kanlı kefendir
Gavgâda şehâdetle bütün kâm alırız biz
Osmanlılarız can veririz nâm alırız biz
(Bütün emelimiz, düşüncemiz vatanımızın geleceği içindir.
Bedenlerimiz, sınırlarımızı koruyacak bir kaledir. Osmanlılarız, kanlı kefen,
bizim süsümüzdür. Savaşta şehit olmaktan mutlu oluruz biz, canımızı vererek
böylece nam alırız. )
Kan ile kılıçtır görünen bayrağımızda
Can korkusu gezmez ovamızda dağımızda
Her gûşede bir şîr yatar toprağımızda
Gavgâda şehâdetle bütün kâm alırız biz
Osmanlılarız can veririz nâm alırız biz
(Bizim bayrağımızda görünen kan ve kılıçtır. Bizim yerimizde
yurdumuzda ölmek korkusu yoktur. Toprağımızın her köşesinde bir aslan yatar,
savaşta şehit olmaktan mutlu oluruz biz, canımızı vererek böylece nam alırız.)
Namık Kemal
Tanzimat edebiyatının önemli sanatçılarından biri Namık
Kemal’dir. Şiir, tiyatro, roman, eleştiri türünde döneminde önemli eserlere
imza atmıştır. Tanzimat edebiyatı sanatçıları, Divan edebiyatı nazım
biçimlerini kullanmaya devam etseler de şiirde içerik yönüyle değişiklik
yapmışlardır. Şiirlerinde “vatan, millet, özgürlük, hak, adalet vb.” konulara
yer vermişlerdir. İşte Namık Kemal de bu şiirinde “vatan ve özgürlük” konusuna
değinmiştir. Şair, şiirin ilk dizesinde “Âmâlimiz, efkârımız ikbal-i vatandır”
diyerek “vatan sevgisini, vatanın önemini” ortaya koymuştur.
Namık Kemal’in bu şiirinde Divan şiirinden daha sade bir dil
kullanıldığını görüyoruz. Bu, Tanzimat edebiyatının genel havasının etkisidir.
Çünkü Tanzimat sanatçıları, halkı bilgilendirmek için sade bir Türkçeyle
yazmayı amaçlamışlar ve bunu kısmen başarmışlardır.
Başkanlık Sırası
1. | Görkem |
2. | Elif |
3. | Sude |
4. | Ceren |
5. | Zehra |
6. | Efe |
Günlere Göre Eşleştirme Kurası
| Hüdayinabit | | |
Çarşamba | | | |
| Elif | vs | Tarık |
| Ceren | vs | Zehra |
| Görkem | vs | Sude |
| Efe | vs | Abdullah |
Perşembe | | | |
| Tarık | vs | Abdullah |
| Sude | vs | Efe |
| Zehra | vs | Görkem |
| Elif | vs | Ceren |
Cuma | | | |
| Ceren | vs | Tarık |
| Görkem | vs | Elif |
| Efe | vs | Zehra |
| Abdullah | vs | Sude |
Cumartesi | | | |
| Tarık | vs | Sude |
| Zehra | vs | Abdullah |
| Elif | vs | Efe |
| Ceren | vs | Görkem |
Pazar | | | |
| Görkem | vs | Tarık |
| Efe | vs | Ceren |
| Abdullah | vs | Elif |
| Sude | vs | Zehra |
Pazartesi | | | |
| Tarık | vs | Zehra |
| Elif | vs | Sude |
| Ceren | vs | Abdullah |
| Görkem | vs | Efe |
Salı | | | |
| Efe | vs | Tarık |
| Abdullah | vs | Görkem |
| Sude | vs | Ceren |
| Zehra | vs | Elif |
Üyelerin Rapor Cümleleri ve Görevleri
İnternet kapalı konumda bütün görevleri peş peşe Hüdayinabit'e atmak.
Yazma ödevini yaptım ve fotoğrafı gruba attım.
Cümle ve kavramların ses kaydını gruba attım.
Metin ve şiiri okudum.
Arkadaşım .... cümlelerle ilgili kavramları eksik/tam verdi.
Dinleme görevini tamamladım.
Başkanın Görevi ve Rapor Cümleleri
23.59'da bütün grup üyelerinin görevlerini yapıp yapmadığını denetlemek.
Grubu denetledim. Herkes görevini eksiksiz yapmış.
Grubu denetledim. ... adlı üye/üyeler cezaya kaldı ve danışmana ilettim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı bekliyoruz.