“Tarihimizle garip bir kopuş gösterdik ve tarihimizi belli sebeplerden horladık. Halbuki bunda haklı değildik. Anladık ki tarihimizi iyice bilmeden, nereden geldiğimizi bilmeden, bugün ne olduğumuzu, yarın nereye doğru gideceğimizi bilmek mümkün olmayacak.”
Üç
Kemal
Kemal Tahir,
edebiyatımızın üç Kemalinden biri. Orhan Kemal ve Yaşar Kemal de diğer Kemaller.
Babası 2. Abdülhamit’in hünkar yaveri Şebinkarahisarlı Yüzbaşı Tahir Bey.
Annesi de 2. Abdülhamit’in kızı Naile Sultan’ın hizmetinde çalışmış olan Nuriye
Hanım. 1910’da Kemal Tahir dünyaya gelir.
Lise
terk bir yazar
Cemil
Meriç’e yakın olan Kemal Tahir, babasının mesleği yüzünden gezerek eğitimini
tamamlar. Önce İstanbul Kasımpaşa Cezayirli Hasan Paşa Rüştiyesi’nde okur. 1923’te Galatasaray Lisesi’nin 10. Sınıfından
annesinin ölümü üzerine okuldan ayrılır. Kısaca tahsili, lise terk. Eğitimi yarıda kalmıştır. Çeşitli işler yapar. Avukat kâtipliğinden sonra 1932’de Zonguldak Kömür İşletmesi ambar memurluğu sonrasında gazetecilik yapar.
Yazı
dedemindili . blogspot . com’a aittir.
12
yıl hapis hayatı
1938’de daha
28 yaşındayken Nazım Hikmet’le donanmayı ayaklanmaya kışkırtmak suçlamasıyla
tutuklanıp ceza alır. Onun suçu kardeşine Sabahattin Ali kitabı vermesidir.
Nazım Hikmet 20, Kemal Tahir 15 yıl hüküm giyer. İstanbul, Çankırı, Malatya, Çorum,
Nevşehir cezaevlerinde 12 yıl yatar. Yaşı 40’tır Nazım Hikmet’in fikirlerinden
etkilenmiş ve Anadolu insanını, köylüsünü hapishanede tanımıştır. 12 Mart 1971
Muhtırası’nda da beraber göz altına alınırlar. Kendisini Kadir İnanır’ın
canlandırdığı ve 1940’ları anlatan Karılar Koğuşu hapishane günlerinin
hatırasıdır.
Yazar,
hikayeci, senarist, çevirmen
Hapishane
günlerinde Göl İnsanları öykülerini Cemal Mahir takma adıyla Tan gazetesinde
yayınlar. 1955’te hapishane çıkışı kendi adıyla Göl İnsanlarını ilk kitabı
olarak yayınlar. İyi bir senarist olan Kemal Tahir’in 1960’larda Murat Aşkın
imzasıyla yazdığı senaryolar, Battı Balık, Beş Kardeştiler, Yarın Bizimdir, İki
Gemi Yanyana, Azrail’in Habercisi (Atıf Yılmaz-Yönetmen) ve Haremde Dört Kadın
(Halit Refiğ-Yönetmen) sinemaya taşınır. Yorgun Savaşçı, Karılar Koğuşu, Kurt
Kanunu, Göl İnsanları, Güneşe Doğru diğer sinema uyarlamalarıdır. Bu onu
1969’daki Altın Koza Film Festivali Jüri Başkanlığı’na taşır.
1954’te
casus kahraman Mayk Hammer’in (Mike Hammer) çevirileriyle geçim sıkıntısı
çektiği yenmeye çalışan Kemal Tahir, bu kitapları F. M. İkinci adıyla çevirir.
Aynı imzayla çevirisi biten Mayk Hammer’dan sonra Derini Yüzeceğim, Ecel Saati,
Kara Nara ve Kıran Kırana adlı polisiye-maceraları yazar. Eserleri kendi
imzasıyla sansüre uğradığı için mecburen farklı isimlerle eserlerini yayınlar.
Tarihi
roman, romanda tarih, tarihi romanla öğretmek…
O, Hasan
Bülent Kahraman’a göre romanla tarihçilik yapmıştır. Ama onun için tarih
önemliydi. Mesela mütarekenin İstanbul’unu ve Milli Mücadele yıllarını nehir
roman olarak yazdı. Üçlemenin ilk kitabı Esir Şehrin İnsanları, ikincisi Esir
Şehrin Mahpusu, üçüncüsü ise Yol Ayrımı’dır. 1968’de Yunus Nadi Roman Armağanı
Yorgun Savaşçı da Milli Mücadele’yi Topçu Yüzbaşı Cemil’in gözünden anlatır.
Onu seven romancılardan Oğuz Atay Kemal Tahir’in tarihe olan ilgisini romanın
gelenek üzerine kurulmasına bağlar ve şöyle der: "Bütün sanatlar gibi
roman sanatı da bir gelenek üzerine kurulur. Bu gelenek yalnız roman geleneği
değildir; toplumun kültür geleneğini yaratan bütün davranışların tarihidir.
Sanıyorum Kemal Tahir Türk tarihine eğilirken, zengin kültür geleneğimizden
esaslı bir biçimde yararlanmanın gereğini duyan ilk romancımızdır... Belki de
bunu gerçek anlamıyla kavrayan tek romancımızdı."
Eşkıya
sevmez bir ödül avcısı
1968’de Türk
Dili Roman Ödülü alan Devlet Ana, Devlet Ana karakteri etrafında Osmanlı’nın
kuruluş sürecini anlatır.
Yaşar
Kemal’in eşkıyalığı yücelttiğini düşündüğü İnce Memed’in beğenilip satılmasına
karşı eşkıyaların rezil, sefil, perişan kişiliklerini anlattığı Rahmet Yolları
Kesti’yi yazan Kemal Tahir böylece eşkıya güzellemesine olan tepkisini ortaya
koyar.
Batı’ya
evet ama sorgulayarak
Kemal Tahir
körü körüne bir Batılılaşmadan yana değildir. Türk insanını Batılı insana
benzemediğini, Türk kültürünün Batı’nın kültüründen farklı olduğunu düşünür:
"Batıdan, gerçeklerimizi yakalamak, inceleyip eleştirerek onlara akıl
erdirebilmek için araç almak (metot almak) başka bir şey; bilimsel gerçekler,
yani sonuçlar hep birdir diye kalıp almak başka bir şeydir. İki yüz yıldan beri
bize zorla kabul ettirilmek istenen, Batıdan kalıp halinde gerçekler aktarmak,
sonra memleketimiz tarihinde, yaşayışımızda birtakım uydurmalarımızı bu
gerçeklerin benzeri olduklarını ispata çalışmaktır" der.
Son
günleri…
Çalışkan ve
planlı bir yazar olan Kemal Tahir, değişmez hakikatleri dikkate alarak roman
yazmaya çalıştığını ve tarihin kendini haklı çıkaracağını düşünür ve ekler:
“Ben romanlarımda dünü yazdım. Ama romancı dünü yazarken kendi gününü yansıtır
bir bakıma. Hatta, gelecek için yazar..."
21 Nisan
1973’te Mehmet Barlas’ın evindeki tartışmada Mete Tunçay’la olan tartışması
sonrası eve giderken fenalaşıp 63 yaşında vefat eden Kemal Tahir, Erenköy
Sahrayıcedit Mezarlığına defnedilir.
KEMAL
TAHİR'İN ESERLERİ
Kemal
Tahir’in Romanları:
Sağırdere
(1955), Esir Şehrin İnsanları (1956), Körduman (1957) , Rahmet Yolları Kesti
(1957), Yedi Çınar Yaylası (1958), Köyün Kamburu (1959), Esir Şehrin Mahpusu
(1961), Bozkırdaki Çekirdek (1962), Kelleci Memet (1962), Yorgun Savaşçı
(1965), Devlet Ana (1967), Kurt Kanunu (1969), Büyük Mal (1970), Yol Ayrımı
(1971), Namusçular (1974), Karılar Koğuşu (1974), Hür Şehrin İnsanları (1976),
Damağacı (1977), Bir Mülkiyet Kalesi I-II (1977)
Kemal
Tahir’in Hikayeleri:
Göl
İnsanları (1955)
Kemal
Tahir’in Sohbetleri:
Kemal
Fahir’in Sohbetleri (haz. İsmet Bozdağ, 1980).
Kemal Tahir
Mektupları:
Kemal
Tahir'den Fatma İrfan'a Mektuplar (ilk eşine mektuplar, 1979)
Kemal Tahir
Diğer Eserleri:
Kemal
Tahir’in Notları 1-13 (haz. Cengiz Yazoğlu, 1989-1992).
KEMAL
TAHİR’İN ALDIĞI ÖDÜLLER:
1960 Dost
dergisi anketi: Yılın en iyi romancısı
1967-1968
Yunus Nadi Roman Armağanı Yorgun Savaşçı ile
1968 Türk
Dil Kurumu Roman Ödülü Devlet Ana ile
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı bekliyoruz.