Translate

Pazar, Ocak 14, 2018

Kahvehane, kahve, İstanbul, sosyal hayat ve otorite...



kahve ile ilgili görsel sonucu

Bugün daha çok çay, az da olsa kahve, neskafe/nescafe, meşrubat, tütün, nargile gibi ürünlerin tüketildiği kahvehaneler ne zamandır sosyal hayatın içindeydi?


kahvehane ile ilgili görsel sonucu


Ahmet Yaşar’ın Osmanlı Şehir Mekanları Kahvehane Literatürü adlı çalışmasına göre Şamlı Şems adında bir Suriyeli İstanbul Tahtakale’de ilk kahvehaneyi 1554’te açmış.


kahvehane kitabı ile ilgili görsel sonucu



Tarihçi Peçevi’ye dayandırılarak verilen bilgiye göre, kahvehane önceleri kahve satılan, tüketilen bir yer olarak açılmış ancak kısa sürede gündelik hayatın bir parçası olmuş.

kahve ile ilgili görsel sonucu

Kahvehaneler tarihte çeşme, tekke, pazar, mahalle, sokak gibi toplumun sosyalleştiği alanlar olurken, son yıllarda tarih dergileri, atölye çalışmaları, tarih röportajları, edebi yazılar, popüler kültür dergileri kahve ve kahvehaneden sıkça bahsetmektedir.


kahvehane ile ilgili görsel sonucu


Sosyal bir mekân olarak çokça araştırmaya konu olan kahvehaneler, yöneten ve yönetilenin karşı karşıya geldiği yerler olarak da birçok araştırmaya konu olmuş.


kahve ile ilgili görsel sonucu

Yarenlik etmek ve kahve içmek için farklı zümre ve kültürlerden insanların bir araya geldiği mekanlar olan kahvehaneler, Osmanlı’da saray, medrese, camiden farklı olarak sivil bir anlayışla ortaya çıktı.

kahve ile ilgili görsel sonucu

16 ve 17. yüzyıllarda kahvehaneler, ‘miskinlerin buluşma mekânı ve fitne yuvası’ olarak görüldü ve tepkiyle karşılaştı. İktidar 1567 yılında başta Suriçi İstanbul olmak üzere İstanbul’daki bütün kahvehaneler kapattı.


kahvehane ile ilgili görsel sonucu

4. Murat kahvehaneleri topyekûn kapatmaya yönelik şiddetli ve kapsamlı girişimlerde bulundu. Sadece Eyüp ve çevresinde 120 kahvehane kapatıldı. 16. yüzyılın ikinci yarısında ve 17. yüzyılın ilk yarısında ‘tehlikeli yerler’ olarak görülen kahvehaneler ‘külliyen’ kapatıldı.

kahvehane ile ilgili görsel sonucu


17. Yüzyıl ortalarından itibaren otorite, ‘tehlikeyi’ önlemek için toptan kapatmak ve yıkmak yerine, yekdiğerlerine ‘ibret olsun’ “ibreten lil-gayr” [başkalarına örnek olması] babında tek tek bazı kahvehaneleri kapatarak bir tür yıldırma siyaseti takip etti.


kahvehane ile ilgili görsel sonucu



Kahvehane sayısı Kanuni Sultan Süleyman’ın hükümdarlığı döneminde 50, 16. yüzyılın sonunda 600’e ulaştı. 19. yüzyılın başında bu sayı 2500’e çıktı.


kahvehane ile ilgili görsel sonucukahvehane ile ilgili görsel sonucu

Burçak Evren- Eski İstanbul’da Kahvehaneler, Taha Toros- Kahvenin Öyküsü, Elias Petropoulos-Yunanistan’da Türk Kahvesi, Neriman Cahit- Eski Lefkoşa Kahveleri ve Kahve Kültürü, Levent Kavas-Kahve ve Nargile, Ulla Heise-Kahve ve Kahvehane, Wolfgang Schivelbusch-Keyif Verici Maddelerin Tarihi: Cennet, Tat ve Mantık

kahvehane kitabı ile ilgili görsel sonucu


Peki, bu kahvehaneleri kimler işletiyordu? 19. yüzyıl bir esnaf yoklama defterine göre işletmecilerin hepsi Müslüman’dı. Esnaflaşmış Yeniçeriler kahvehanelerin üçte birinin sahibiydi.


kahvehane ile ilgili görsel sonucu


Kahvehaneler meddah, karagöz, ortaoyunu, âşık gösterileri gibi edebi, tiyatral, hicivli, dini, hazcı toplantıların yapıldığı yer olarak algılandığı için siyasi otorite buraları tehdit olarak algılamıştır.


kahve ile ilgili görsel sonucu

Kahvehane müşterileri arasında en göze çarpan meslek grupları esnaflar, tüccarlar, taşradan geçici olarak İstanbul’a gelmiş kişiler, kavas, kâtip gibi düşük-orta dereceli devlet memurları ve askerler olduğu görülmekte ve müdavimleri heterojen bir yapıya sahipti.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınızı bekliyoruz.