Şiirde mesnevi sayıları şairlerin hamse şairi, sitte şairi, seba şairi gibi isimlerle anılmasını sağlamıştır. Mesela hamse şairleri Nizami ve Emir Husrev, sitte şairi Senai ve seb'a şairi Nureddin Cami'i gibi. Türk edebiyatında hamse sahibi şairlerin taklit ettiği İran edebiyatında farklı sayılarda mesneviye sahip şairler:
Genceli Nizâmî (1140- 1230), Hamse (Penc Genc):
-Mahzenü’l Esrâr
-Hurev ü Şîrîn
-Leylî vü Mecnûn
-Heft Peyker
-İskender-nâme (İkbâlnâme ve Şeref-nâme)
Emîr Hüsrev-i Dihlevî (ö. 1325), Hamse:
-Matla‘ul-Envâr
- Şîrîn ü Husrev
-Mecnûn u Leylî
-Heşt Bihişt
-Âyîne-i İskenderî
Kemâlüddîn Hâcû-yi Kirmânî (ö. 1460), Sitte:
-Ravztü’l-Envâr
-Hümây u Hümâyûn
-Kemâl-nâme
-Gül ü Nevrûz
-Cevher-nâme, Sâm-nâme
Nizâmüddîn Mahmûd Dâ‘î-i Şîrazî (ö. 1460), Sitte:
-Kitâbü’l-Müşahîd
-Kitab-ı Genc-i Revân
-Kitâb-ı Çihil Sabah
-Kitâb-ı Çar Çemen
-Kitâb-ı Çeşme-i Zindegânî
-Kitâb-ı Işk-nâme
Cemâlî (Timur zamanında yaşamış ve mesnevilerini 1402-1417 arasında yazmış), Hamse:
-Tuhfetü’l-Ebrâr
-Mihr u Nigâr
-Mahzûn u Mahbûb
-Heft Evreng
-İskender-nâme
Şemsedüddîn Muhammed Kâtîbî (ö. 1436), Sitte:
-Gülşen-i Ebrâr
-Mecma‘u’l- Bahreyn (Nâzır u Mânzûr)
-Deh-Bâb
-Sî-nâme (Muhibb ü Mahbûb)
-Dil-rûbay -Leylî vü Mecnûn
Dervîş Eşref-i Merâgi (ö.
1450), Hamse:
-Menhecü’l-Ebrâr
-Şîrîn ü Husrev
-Leylî vü Mecncûn
-Heft Evreng (Işk-name)
- Zafer-nâme
Nûrüddîn Abdurrahman Câmî (ö. 1492), Seb‘a
(Heft-evreng):
-Silsiletü’z-Zeheb
-Salamân u Absâl
-Tuhfetü’l-Ahrâr
-Sübhatü’l-Ebrâr
-Yûsuf u Züleyhâ
-Leylî vü Mecnûn
-Hıred-nâme-i İskenderî
Hâtifî (ö. 1512), Hamse:
-Leylî vü Mecnûn
-Heft Manzar
-Şîrîn ü Husrev
-Tîmûr-nâme
-Şehinşâh-nâme
-İsmaîl-nâme
Âhî-i Meşhedî (ö. 1521?) Hamse: Kaynaklarda “Hamse Sahibi”
olduğu bildiriliyor.
Hilâlî-i Esterbâdî (ö. 1529), Hamse (eksik):
-Leylâ vü Mecnûn
-Sıfâtü’l-Âşıkîn
-Şâh u Gedâ (Şâh u Dervîş)
Kâsımî-i Günâbâdî (ö. 1571’den sonra), Hamse:
-Şeh-nâme (İsmâ’ilnâme)
-Leylî vü Menûn
-Gûy u Çevgân
-Husrev vü Şîrîn
-Şâhruh-nâme.
Rehâ’i Şeyh Sa‘ddîn (ö. 1574’ten sonra), Hamse: Kaynaklarda
Nizâmî’nin Hamse’sine nazire söylediği kaydedilmektedir.
Zülâlî (ö. 1616), Seb’a:
-Hüsn-i Gülû-sûz
-Şu‘le-i Dîdâr
-Meyhâne
-Zerre ve Hurşîd
-Âzer ü Semender
- Süleymân-nâme
(Süleymân u Belkîs)
-Mahmûd u Ayâz
Rebî‘-i Enceb Hâcî Magribî (ö.1780), Hamse: Hamse’nin
Nizâmî’nin taklidi olduğu söyleniyor.
Nüvîdî Abdî Big Şirâzî (ö. 1590), Hamse: Kaynaklarda “Hamse Sahibi”
olduğu bildiriliyor.
Rûhu’l-Emîn-i Isfahânî (ö. 1637), Hamse:
- Husrev u Şîrîn
-Matmah
-Leylî vü Mecnûn
-Âsumân-ı Heştüm
(Felekü’l-Burûc)
-Gülistân-ı Nâz
İtâbî Hasan Big, Hamse: Bu müellifin “Teklü” adlı Türk
oymağından olduğu ve Hamse’ nin Nîzâmî’ye nazire olarak yazıldığı bildiriliyor.
Râ’î Hidâyetullâh (XVI. yüzyıl) Hamse:
-İskender-nâme
-Şîrîn ü Husrev
-Leylî vü Mecnûn
-Heft Peyker
-Beşinci mesnevisi kaydedilmiyor.
Hasan b. Seyyid Fethullâh (XVII. Yüzyıl) Hamse: 1628-1630
yılları arasında tamamlanan bu Hamse’nin “Nizâmî’ye nazire olduğu veya Hz. Muhammed
ve dört halife için yazıldığı” şeklinde iki ayrı rivayet vardır.
Dâvud Şâhî (Bağdat valisi Davud Paşa), Hamse: Hamse’nin adının
“Dürretü’t-Tâc” olduğu bildiriliyor.
Feyzî-i Hindî (ö. 1595), Hamse:
-Merkez-i Edvâr
-Süleymân u Belkîs
-Nâl u Dâmân
-Heft Kişver
-Ekber-nâme.
Molla Tuğrâ-i Meşhedî (ö. 1659), Hamse-i Nakîsa: Hamse’nin Golkonda
sarayında (Haydarâbâd) bulunan beş kişinin hicvi olduğu söyleniyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızı bekliyoruz.