Kelimeleri Arayın

Salı, Ekim 28, 2025

Ad Verme Geleneği ve Detayları

 

Ad Verme Geleneği- İnforgrafik

Ad Verme Geleneğinin Özeti

Tarihten İslâm Hukukuna Ad Koyma Uygulamaları

🌟

1. Adın Kökeni

  • Ad kavramı ilk kez Allah tarafından Hz. Âdem’e öğretilmiştir (Bakara 2/33).
  • Ad, varlıkların sembolüdür.
🐺

2. İslâmiyet Öncesi Türklerde Ad Verme

  • Türkler’in animist inançları ve tabiata tapınma anlayışı etkiliydi.
  • Adlar genellikle hayvanlar (Bozkurt, Arslan, Şahin), doğal unsurlar (Kaya, Gökhan, Timur) gibi güçlü varlıklardan seçilirdi.
  • İki aşamalı ad verme geleneği vardı:
    • Doğumdan hemen sonra değil, bir yaşında büyük bir toy (şölen) ile yaşlı biri ad koyardı.
    • Gençlikteki ikinci ad, kahramanlık göstergesi olarak verilirdi.
  • Dede Korkut’ta “Baş kesmeyen, kan dökmeyen oğlana ad konmazdı” ifadesi bu geleneği yansıtır.
🗡️

3. İslâmiyet Öncesi Araplarda Ad Verme

  • Adlar genellikle güç, cesaret ve düşmana korku verme anlamları taşırdı (Gālib, Zâlim, Mukātil, Esed, Zi’b).
  • Araplarda ayrıca:
    • Künye (baba oluşu gösterir),
    • Neseb (soy bilgisi),
    • Nisbe (yer, mezhep veya meslek bağlantısı),
    • Lakap (tanıtıcı unvan) bulunurdu.
  • Devlet ve din adamlarına ayrıca imam, şeyh, hacı gibi mansıplar verilirdi.
🗓️

4. İslâm’da Ad Koyma Zamanı ve Uygulaması

  • Rivayetlere göre ad koyma zamanı 3. veya 7. gün olarak geçer.
  • Hz. Peygamber, oğlu İbrâhim’e doğumunun 1. günü ad vermiştir. Bu nedenle erken ad koymak sünnet kabul edilir.
  • Ölü doğan veya bir kez nefes alan çocuğa dahi ad verilmesi gerekir.
  • Eğer akîka kurbanı kesilecekse 7. güne kadar beklenebilir.
👨

5. Ad Seçme Hakkı

  • Babaya aittir; baba yoksa anneye geçer.
  • Hz. Peygamber’in adı annesi tarafından seçilmiş, dedesi tarafından konmuştur.
  • Peygamber: “Kıyamet günü adlarınızla çağrılacaksınız; güzel adlar koyun” buyurmuştur.
⚖️

6. Adların Dini Hükümleri

a. Müstehap (Tavsiye Edilen) Adlar

  • Anlamı güzel ve Allah’a kulluğu ifade eden isimler (Abdullah, Abdurrahman).
  • Peygamber adları önerilmiştir (Muhammed, Ahmed, Mustafa, Mahmud, Hâmid).
  • Türkler, saygı sebebiyle Muhammed yerine Mehmed demeyi tercih etmiştir.

b. Haram (Yasak) Adlar

  • Allah’tan başkasına kulluk anlamı taşıyanlar (ör. Abdülkâbe).
  • Allah’ın özel isimleri “abd” eki olmadan kullanılamaz (ör. yalnız “Kadîr” kullanımı sakıncalı).
  • Kısaltmalar (Raûf, Kadîr) tevhidi zedelemez.

c. Mekruh (Uygun Görülmeyen) Adlar

  • Putperestliği çağrıştıran veya olumsuz anlamlı adlar değiştirilmiştir (Âsıye → Cemîle, Hazn → Münzir).
  • Firavun, Kārûn gibi zalim isimleri yasaklanmıştır.
  • Tâhâ, Yâsin gibi sûre baş harfleri de isim olarak önerilmez.

d. Tefe’ül Adları (Uğurlu Sayılanlar)

  • Halk arasında temenni veya dilek anlamlı adlar (Yaşar, Dursun, Yeter, Döndü, Songül vb.).
  • Uğur beklentisiyle verilmiş, dini sakınca taşımayan adlardır.

e. Mubah (Serbest) Adlar

  • Haram ve mekruh olmayan tüm isimler serbesttir.
  • Melek adları (Cebrâil, Mîkâil) kullanılabilir.
  • “Âdil”, “Nâsır”, “Cevad” gibi sıfatlar da mubahtır.
  • Türkler’in Selçuk, Alparslan gibi isimleri bu gruptadır.
  • Müslüman olan kimseler genellikle bir İslâmî ad alır.
🕌

7. Ad Koyma Uygulaması

  • Hz. Peygamber’in birden fazla adı vardır; bu durum bir kişinin birden çok ad taşıyabileceğini gösterir.
  • Ad koyarken çocuğun:
    • Sağ kulağına ezan,
    • Sol kulağına kamet okunur.
  • Bu uygulama çocuğun kulağına ilk kez kelime-i tevhid ile birlikte adının söylenmesini sağlar.
  • Fıkıh kitaplarında bu konu “akîka” bölümünde yer alır.
Kaynak: İslam Ansiklopedisi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınızı bekliyoruz.